Det er ikke kun det forsvundne fly fra Malaysia Airlines, som ind til videre forbliver et mysterium på vinger. Gennem tiderne er en række fly forsvundet på deres luftfærd - og nogle af dem er aldrig blevet fundet.
Her er et overblik over de mest berømte sager.
Amelia Earhart kom aldrig hjem
Blandt de mest berømte sager om forsvundne fly og deres piloter er den om den amerikanske luftfartspioner og forfatter Amelia Earhart, der i 1937 forsvandt, da hun befandt sig midt over Stillehavet i et forsøg på at flyve jorden rundt.
Earhart var den første kvindelige pilot, der fløj alene over Atlanterhavet, og hun havde flere succesfulde flyveture, inden den skæbnesvangre tur i sommeren 1937, hvor luftfartsmyndighederne mistede radiokontakten med Earhart omkring Howland Island.
Et stort eftersøgningsarbejde, som både den amerikanske flåde og kystvagt deltog i, blev sat i gang, dog uden resultat, og Amelia Earhart blev erklæret juridisk død i januar 1939.
Hendes og flyets forsvinden har dog været genstand for undersøgelser og spekulationer i årevis. Mange mener, at flyet løb tør for brændstof og styrtede i havet, mens mere spekulative teorier blandt andet går på, at hun spionerede på japanerne for Roosevelt-regeringen, eller at hun landede i Japan, hvor hun blev henrettet.
Så sent som sidste år hævdede luftfartsentusiaster at have fundet, hvad de mener er en vragdel fra Earharts fly ud for øen Nikumaroros kyst.
Forsvandt over Andesbjergene
I 1947 forsvandt et British South American Airways-fly med 11 passagerer om bord sporløst i en snestorm over Andesbjergene på vej mod den chilenske hovedstad, Santiago.
Først i 1998, mere end 50 år efter styrtet, fandt bjergbestigere vragrester, og en senere ekspedition i 2000 fandt også ligrester.
Man formoder, at flyet er ramt ind i en bjergside og blevet begravet i en efterfølgende lavine.
Militærfly kan være eksploderet i luften
Det amerikanske militærfly Flying Tiger Line Flight 739 lettede fra stillehavsøen Guam i marts 1962 med omkring 90 militærfolk om bord, men nåede aldrig frem til destinationen Clark Air Force Base på Filippinerne.
Der var intet nødopkald fra flyet, som skulle bruges til at transportere amerikanske soldater til Sydvietnam, og flere end 1.300 mennesker deltog i det militære eftersøgningsarbejde, som blev sat i værk.
Besætningsmedlemmer på et liberisk tankskib hævdede, at de havde set, hvad der kunne være en eksplosion på himlen omkring det tidspunkt og sted, flyet kunne have befundet sig over skibet.
Det er formodningen, at flyet styrtede ned et sted i det vestlige Stillehav.
Film baseret på flystyrt
Der er også kommet en film ud af en af verdenshistoriens berømte sager om forsvundne fly. Filmen "Vi lever" bygger således på de autentiske hændelser, da et fly fra Uruguays luftvåben styrtede ned i Andesbjergene i 1972.
Om bord på flyet var et rugbyhold fra Uruguay, der sammen med venner og familiemedlemmer var på vej til Santiago i Chile for at spille en kamp.
Flyet styrtede ned i oktober, men det var først 21. december, at to overlevende fik gjort offentligheden opmærksom på, at ikke alle fra flyet var omkommet, da de efter en ti dages vandring mødte en hyrde ved foden af bjergene på grænsen mellem Argentina og Chile.
På flyveturen 13. oktober ramte flyet ind i et uvejr og ramte et bjerg, hvorefter det gled ned ad en skråning. Der var 45 passagerer om bord på flyet, og hvor omkring 20 blev dræbt i forbindelse med styrtet, døde yderligere otte i en efterfølgende lavine.
De overlevede ventede på at blive reddet, mens de i den første tid levede af madrationerne fra flyet samt chokolade og slik de fandt i passagerernes baggage. De opholdt sig i flyets kabine for at forsøge at holde varmen.
Over flyets radio kunne de dog kort tid efter høre, at myndighederne havde opgivet at finde flyet, og de overlevende så ingen anden udvej end at spise af de døde.
Da de to overlevende fik slået alarm, fik chilenske helikoptere reddet resten af de overlevende passagerer, der nåede hjem til deres familier inden jul.
Forsvundet fly skabte terrorfrygt
I maj 2003 lettede et Boeing 727-223 fra Quatro de Fevereiro-lufthavnen i Angolas hovedstad, Luanda. Om bord på flyet, der tidligere havde været ejet af American Airlines, var formentlig to mænd: En amerikansk flymekaniker, der arbejdede for den amerikanske virksomhed, som ejede flyet, og hans congolesiske assistent.
Ingen af dem havde erfaring med at flyve den type fly, som normalt kræver tre piloter, og det havde stået på landjorden i mere end et år på grund af reparationer.
Uden lys på og uden at være i kontakt med kontroltårnet lettede flyet i sydvestlig retning og fløj ud over Atlanterhavet, hvor det forsvandt.
Flyets forsvinden fik imidlertid de amerikanske efterretnings- og sikkerhedstjenester i alarmberedskab på grund af en mistanke om, at det havde brændstof i lasten.
Flyet var blevet leaset til at transportere brændstof til diamantminer. Og da terrorangrebet på World Trade Center i 2001 stadig var friskt i erindringen hos myndighederne, frygtede man, at flyet skulle bruges som en flyvende bombe.
Flyet og de to mænd om bord er dog aldrig blevet fundet.
Sort boks lå på havets bund
Air France 447 var på vej fra Rio de Janeiro i Brasilien til den franske hovedstad, Paris, med 228 passagerer og besætningsmedlemmer om bord, da det styrtede i Atlanterhavet 1. juni 2009. Alle ombordværende, heriblandt en dansker, blev dræbt.
Luftfartsmyndighederne mistede kontakten med flyet tidligt om morgenen, efter at det var ramt ind i turbulens. De første formodninger gik på, at flyet var fløjet ind i et uvejr og var blevet ramt af et lyn, som havde forårsaget styrtet.
Det tog rednings- og eftersøgningshold fem dage at finde frem til de første vragdele i havet ud for Brasiliens kyst og hele to år, før flyets sorte boks blev fundet.
Den endelige havarirapport fastslog, at årsagen til styrtet var, at flyets fartmålere frøs til og blev sat ud af kraft på grund af iskrystaller. Det blev desuden konkluderet, at flyet styrtede i havet på godt tre minutter med 3.000 meter i minuttet.