Eksperter om forsvundet fly: Det er er stort mysterium

Flytypen var i orden og vejrforholdene gode, så hvad er gået galt? Eksperter i vildrede om forsvundet fly.

Hans Christian Stigaard her er tidligere trafikchef i Københavns Lufthavn. Han undrer sig over, at det tilsyneladende er gået galt for en Boing 777 fra Malaysia Airlines. (© DR)

Endnu er der intet spor af det forsvundne Boeing 777 fly fra Malaysia Airlines, der forsvandt fra radaren over Det Sydkinesiske Hav på vej fra Kuala Lumpur i Malaysia til Beijing i Kina.

Det er nu over 16 timer siden, der sidst var kontakt med flyet, og det anses derfor for sandsynligt, at flyet er styrtet i Det Sydkinesiske Hav.

Flere eksperter undrer sig dog over, at det er gået galt for flyet.

- Det står som et stort mysterium, siger Hans Christian Stigaard, der er tidligere trafikchef i Københavns Lufthavne til DR Nyheder.

Hans Christian Stigaard undrer sig over, at det tilsyneladende er gået galt for netop det fly, da Boeing 777 ellers er kendt for at være et særdeles sikkert fly.

- Det er et af de langdistancefly, der flyver flest af rundt omkring i verden. Det er kendt for at være et særdeles driftsikkert fly, og man kan normalt roligt stole på, at det er sikkert at sætte sig op i, siger han.

Desuden var vejrforholdene gode, Malaysia Airlines er kendt for en god sikkerhed, og flyet befandt sig i den sikreste fase af flyvningen.

- Flyet var to timer inde i flyvningen, og befandt sig dermed i den fase, man kalder for cruise-stadiet, siger CNN's luftfartsekspert Richard Qest til CNN og fortsætter:

- Det er den sikreste fase af flyvningen, hvor intet normalt går galt. Flyet er på sin marchhøjde og sat på autopilot. Piloten udfører kun mindre korrektioner, så det er meget alvorligt, hvis der er gået noget galt i den her fase af flyvningen, siger han.

Spredte vragdele

Der er iværksat en større eftersøgnings- og redningsaktion i Det Sydkinesiske Hav.

Malaysia, Vietnam og Filippinerne har sendt fartøjer ud for at lede efter flyet.

Og de kan komme til at lede længe, forudser Hans Christian Stigaard, tidligere trafikchef i Københavns Lufthavn.

- Problemet er, at hvis det er faldet ud af himlen og har ramt vandet med stor fart, så bliver det spredt over et kæmpe areal. Så er man nødt til at vente på, at man finder nogle vragdele eller en redningsbåd med en sender.

Sorte bokse er orange

Hans Christian Stigaard sammenligner situationen med Air France-ulykken i 2009, hvor en Airbus styrtede i Atlanterhavet på vejen fra Rio de Janeiro til Paris.

- I de sorte bokse, som egentlig er orange, er der radiosendere i, så man kan lokalisere dem også på ganske dybt vandt. Problemet med Air France-ulykken var, at de lå på ti km dybde og utrolig langt væk fra det nedslagssted, man kunne beregne sig frem til, siger Hans Christian Stigaard.

Det tog 19 måneder, før man fandt frem til de sorte bokse i det styrtede Air France Fly.

I øjeblikket er det nat i området omkring Det Sydkinesiske Hav. Eftersøgningen fortsætter, men er besværliggjort af mørket.

Om bord på det forsvundne fly var 227 passagerer og 12 besætningsmedlemmer.