Mærsk hjælper tyfonofre i Filippinerne

Filippinerne får nu hjælp af Mærsk, der stiller skibe og viden til rådighed for FN og nødhjælpsorganisationer.

Mærsk har blandt ander stillet deres kølecontainere til rådighed for nødhjælpsarbejderne. (Foto: © Martin Kunzendorf, DR)

Det danske rederiselskab A. P. Møller-Mærsk stiller deres skibe og viden til rådighed for FN og de nødhjælpsorganisationer, der lige nu kæmper med hjælpearbejdet i Filippinerne efter tyfonen Haiyan.

- De vil blandt andet gerne vide, hvordan de kan få fat i lokale lastbiler, og hvilke varehuse de kan opbevare nødhjælp i, siger Chefkonsulent i A. P. Møller-Mærsks CSR-afdeling, Jens Munch Lund-Nielsen.

- Vi stiller også vores kølecontainere til rådighed, så de kan opbevare deres ting på køl.

Hjælpen er en del af et internationalt samarbejde mellem FNs World Food Programme og transportfirmaerne UPS, TNT, Agility og A. P. Møller-Mærsk, og indebærer blandt andet, at FN får gratis hjælp og rådgivning i mindst seks uger.

Skal måske bruge skib

Ifølge Jens Munch Lund-Nielsen har A. P. Møller-Mærsk modtaget en liste fra FN over ting, man har brug for, for at kunne hjælpe de mange tusinde filippinere efter tyfonen.

I første omgang er der først og fremmest tale om at formidle kontakt til lokale transportfirmaer og bådejere, som kan hjælpe, men der kan også blive brug for en af Mærsks skibe.

- Vi har skibe i området, og der er tale om et lokalt skib, men det afhænger af, hvilken stand havnene har og om skibet overhovedet kan komme ind, siger Jens Munch Lund-Nielsen.

Skibe er særligt vigtige for indsatsen, da Filippinerne består af flere tusinde øer.

Chefen leder efter ansatte

Derudover har Mærsk også sendt chefen for deres maritime afdeling til landet for at hjælpe de mange Mærsk-ansatte, der bor i Filippinerne.

Ifølge administrerende direktør Nils Smedegaard har Mærsk omkring 3.500 medarbejde fra Filippinerne, hvoraf 2.000 af dem er på orlov i landet.

Og mange af dem befinder sig i de områder, som er hårdest ramt.

- Vi har massevis af Filippinske søfolk, som sejler på vores skibe og en stor del af dem er jo hjemme på orlov. Og hvis de ikke er hjemme, så har de familier derhjemme, og mange af dem er i udsatte områder, siger Nils Smedegaard.

Svært at finde ansatte

Lige nu er den store ufordring at finde de mange ansatte, fordi kommunikationskanalerne er nede i området.

- Vi er i fuld gang med at lede efter alle. For det første for at sikre os, at de har det godt og er i live, og dernæst om der er noget vi kan gøre for at hjælpe, siger Nils Smedegaard.

Han kan ikke sige noget om, hvor mange filippinske medarbejdere der er kommet til skade under tyfonen.