Krydstogtskibet Costa Concordia er i disse timer ved at blive bjærget. En aktion, som startede klokken ni mandag formiddag og varer anslået 10-12 timer. Pris: 4,5 milliarder kroner.
Store metalkasser med luft og vand, 18.000 ton cement og en platform af metal under vandet er bare nogle af de remedier, som bliver brugt på at løfte den tidligere luksusliner op i oprejst position.
Det er meget vigtigt, at skibet ikke brækker over under bjærgningen. Costa Concordia indeholder nemlig en blanding af toksiner, der vil ødelægge miljøet, hvis de løber ud i havet, skriver CNN.
Mælk og oksekød
Ifølge italienske medier havde Costa Concordia tusindvis af liter smøremidler, maling, lim og fortynder om bord. Der er også 10 store tanke med ilt og 3.929 liter kuldioxid.
Og så er der køleskabe fyldt med mælk, ost, æg og grøntsager. For slet ikke at nævne frysere, som stadig er låst under vandtrykket, skriver CNN. I dem er der rådnende kød - blandt andet 1268 kilo kyllingebryst, 8200 kilo oksekød, 2460 kilo ost og 6.850 liter is.
Bagage tilbage til passagerer
Når skibet er rejst op, vil det være fyldt med vand. Vandet vil udvaske nogle af de giftige stoffer - men det skal pumpes ud af skibet, før det kan bugseres til ophugning. Derfor skal der lægges flydespærrere rundt om skibet med store absorberende svampe, der skal opfange snavs, inden det løber ud i havet.
Da Costa Concordia gik på grund og passagerne flygtede i redningsbådene, fik de naturligvis ikke deres bagage med. Den ligger altså stadig i kahytterne, og den skal de tidligere krydstogtgæster have tilbage - uanset hvor ødelagte ejendelene måtte være. Men man forventer ikke, at det sker før til næste sommer, skriver CNN.