Skolerne i Trekantområdet er langt foran landsgennemsnittet, når det kommer til at få undervist eleverne i innovation.
På landsplan underviser godt hver tredje skole i innovation, mens det er mere end halvdelen af skolerne i Trekantområdet, der giver eleverne viden om, hvordan man får gjort en god ide til virkelighed.
Jonathan Løw, som blev årets iværksætter 2013, mener, at den slags undervisning kan gøre en kæmpe forskel. Han ville selv gerne have lært om at starte projekter i skoletiden.
- Jeg tror, det ville have betydet, at jeg måske havde begået nogle færre fejl, da jeg kastede mig ud i mine første virksomheder, siger han.
Det er Fonden for Entreprenørskab, der har talt op, hvor mange skoler der har innovation på skoleskemaet. Og det, at skolerne i Trekantområdet er så langt foran skoler i andre dele af landet, giver dem en vis magt, mener Christian Vintergaard, der er direktør i fonden.
Skaber eget liv og karriere
Han fremhæver, at eleverne bedre bliver i stand til at skabe sig det liv og den karriere, som de gerne vil have.
Undersøgelser viser, at undervisning i innovation giver flere blod på tanden til at starte en selvstændig virksomhed.
Blandt det, eleverne skal lære, er, hvordan de bruger matematik og samfundsfag til at skabe fremtidens produkter og serviceydelser. Den forståelse gør en stor forskel, mener Christian Vintergaard.
Skolen bliver sjovere
- De synes simpelthen, at det er sjovere at gå skole, når man ved, hvad man skal bruge sin viden til, siger han.
I dag er det obligatorisk at undervise i entreprenørskab i faget håndværk og design