Robotter skaber vækst og arbejdspladser i danske industrivirksomheder.
Det viser en ny undersøgelse ifølge Ugebrevet A4.
Industrivirksomheder, der bruger robotter, oplever langt oftere vækst og fastholder eller skaber flere arbejdspladser end virksomheder uden robotter.
Dynefabrik har vendt underskud til overskud
Et godt eksempel er dyneproducenten Dykon i Lunderskov ved Kolding. For otte år siden var virksomheden lukningstruet med milliongæld og forældede arbejdsgange.
Nu er produktionen i stor stil blevet automatiseret, og det har vendt udviklingen, fortæller direktør Peter Bøgh Petersen.
Virksomheden har høvlet 50 millioner kroner af på gælden og investeret langt over 20 millioner kroner i produktionen.
- Og vi har oven i købet tjent penge på det, siger Peter Bøgh Petersen.
Det er en myte, at robotter stjæler arbejdet
Den nye undersøgelse om robotter i produktionsvirksomheder afliver en ellers sejlivet myte om, at robotters indmarch i fabrikshaller landet over stjæler håndens arbejde og mindsker behovet for ansatte.
I undersøgelsen har Danske Metal spurgt hundredvis af tillidsrepræsentanter i virksomheder med og uden robotter, om de har oplevet øget produktion og flere ansatte.
Seks ud af ti tillidsrepræsentanter i virksomheder med robotter svarer, at deres arbejdsplads har oplevet øget produktion og en stigning i antallet af ansatte.
På arbejdspladser uden robotter er det kun fire ud af ti, der har oplevet øget produktion, skriver Ugebrevet A4.
Ansat er ikke bange for robotterne
Dykon har cirka 80 ansatte, og hele produktionen foregår på fabrikken i Lunderskov.
En af de ansatte er Vera Rasmussen. Da hun startede, var der for eksempel kun to rør, som fyldte dynerne med fjer, så kom der to mere og nu blæser hele seks rør fjer ind på samme tid.
Hun er ikke nervøs for, at robotterne skal overtage hendes job.
- Der skal jo stadig en person til at sætte dynerne på maskinen, sy dem og pakke dem. Jeg synes det er spændende, siger Vera Rasmussen.
Direktør Peter Bøgh Petersen har været med til at indføre mere teknologi på Dykon. Førhen var alt for mange processer manuelle, og firmaet tabte terræn i forhold til kinesiske konkurrenter.
Nu er virksomheden lønsom og kan lave alle sine produkter i Danmark.
- Vi er så effektive, at vi sagtens kan være med i konkurrencen på globalt plan, fortæller direktør Peter Bøgh Petersen.