I weekenden var fire sydjyske folketingskandidater taget en tur på McDonalds i Haderslev. Her gik de i køkkenet og konkurrerede om, hvem der kunne lave cheeseburgere på kortest mulig tid.
- Valgkampen må også gerne være lidt sjov. Så længe det handler om politik, synes jeg, det er fint, at man også viser en anden side af sig selv, siger Jesper Petersen (S), der skulder ved skulder med Venstres Hans Christian Schmidt (V) er i gang med at putte sennep på en burgerbolle.
- Det viser jo bare, at vi er helt almindelige mennesker, siger Karina Lorentzen (SF), der sammen med Mike Legarth (K) også har flyttet valgkampen ind på burgerbaren.
Kan ikke flytte stemmer mellem partier
Men kan man vinde valget ved at lave burgere på tid, indspille rap-musik eller oprette datingprofiler, som blot er nogle af de skæve indslag, valgkampen har budt på denne gang.
Det kan man næppe, mener Jens Olav Dahlgaard. Han er phd.-studerende og forsker i valgdeltagelse på Københavns Universitet.
- Der er ingen evidens for, at det skulle have en effekt. Det flytter ikke stemmer mellem partierne, men det kan give personlige stemmer. Og det er jo også vigtigt for de enkelte kandidater, siger Jens Olav Dahlgaard.
Vil møde folk ude i verden
Det holder heller ikke de fire burger-magere tilbage. Karina Lorentzen mener, at det er vigtigt at møde andre potentielle vælgere, end dem der kommer til politiske arrangemneter.
- Tiden er løbet fra paneldebatter, hvor det er mest Tordenskjolds soldater, der kommer. Og jeg håber at møde nogle mennesker her, som jeg ellers ikke møder, siger Karina Lorentzen.
- Det er vigtigt, at vi kommer ud og møder vælgerne der, hvor de er, siger hun.
Kun en børnefødselsdag
Desværre for politikerne er de eneste gæster på McDonalds denne formiddag en børnefødselsdag, og her er ikke mange stemmer at kapre.
En dreng fortæller, at hans mor stemmer på Lars. Og en andens mor stemmer på Helle Thorning.
- Og min mor gider ikke stemme, supplerer en tredje dreng.
De fører valgkamp i blinde
Valgforsker Jens Olav Dahlgaard kunne godt tænke sig en valgkamp, hvor politikerne gik mere videnskabeligt til værks.
- Lige nu fører mange valgkamp i blinde. Politikerne følger deres intuition om, hvad der virker. Men erfaringer fra USA viser, at meget af det, man intuitivt tror virker, har faktisk ingen effekt, når man måler det, siger Jens Olav Dahlgaard.
Han opfordrer politikere og partier til i højere grad at undersøge effekten af deres kampagner, så de ikke risikerer at spilde deres egen og vælgernes tid.
Venstre og Socialdemokraterne siger begge, at de måler effekten af deres kampagner, mens Dansk Folkeparti ikke vil bruge penge på det.
Klik på linket øverst i artiklen og herunder for at se politikerne svinge med burgere og vælgere.
http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:557543736187a416e8067ae8