En fast forbindelse mellem Danmark og Tyskland kommer til at betyde færre færgepassagerer, når det gigantiske byggeri efter planen står færdigt i 2021.
Fagforbundet 3F med over 300.000 medlemmer kritiserer nu i skarpe vendinger Scandlines for med vilje at forsinke arbejdet med Femern-byggeriet.
Det sker, efter rederiet blandt andet har sendt byger af indsigelser mod projektet i forbindelse med undersøgelsen af det gigantiske projekts virkninger på miljøet - den såkaldte vvm-undersøgelse.
Scandlines tænker på aktionærerne - ikke på arbejdspladser
Forbundsformand i 3F Per Christensen siger, at det kapitalfondsejede rederi tænker mere på aktionærerne end på arbejdspladser i Danmark:
- De har en klar interesse i at forsinke projektet. Scandlines tjener rigtig mange penge på at forsinke projektet i bare få måneder, siger Per Christensen.
Scandlines afviser beskyldningerne
Scandlines, der sejler med ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock, afviser beskyldningerne fra 3F. - Vi har en forretning, som vi skal drive, så vi benytter os selvfølgelig af de muligheder, der er for at gøre indsigelser mod projektet, siger kommunikationsmanager Anette Svendsen, der tager kritikken roligt:
- Jeg ligger ikke søvnløs om natten på grund af de beskyldninger, siger Anette Svendsen.
Indsigelser bygger på forældede og fejlbehæftede data
Scandlines indsigelser mod byggeriet har foreløbig betydet 29 sider med indvendinger. Fælles for mange af Scandlines' kritikpunkter er, at det er forældede og fejlbehæftede data, der ligger til grund for konklusionerne i forbindelse med Femern-byggeriet.
- Det er bevidst chikane, mener Per Christensen, der ærgrer sig over forsinkelsen:
- Det er ærgerligt, for forbindelsen vil give arbejdspladser både under byggeriet og i mange år frem i forbindelse med vedligehold og billettering, siger han.
Anlægsloven om Femern-forbindelsen forventes fremsat i Folketinget om kort tid.