Forældre er splittede om skolereformen

Forældrene er splittede, når det gælder spørgsmålet om, hvorvidt folkeskolereformen vil påvirke deres barn positivt eller negativt

56 procent af forældrene føler sig dårligt informeret om den kommende folkeskolereform, viser Epinions undersøgelse. (© Colourbox)

Når skoleelever starter efter sommerferien, bliver det til en ny folkeskole med længere skoledage, mere motion og en anderledes undervisning.

Så langt er de fleste med. Men 56 procent af forældrene føler sig dårligt informeret om den kommende folkeskolereform. Det viser en undersøgelse, som Epinion har lavet for DR.

Forældrene er splittede, når det gælder spørgsmålet om, hvorvidt folkeskolereformen vil påvirke deres barn positivt eller negativt, men lidt over halvdelen tror, at reformen vil gavne deres barn fagligt.

Men hvad siger eleverne?

Men hvad med eleverne - hvor meget ved de om den nye skolereform?

På Vig Skole i Odsherred siger Jeppe Nielsen fra 6.B:

- Det jeg ved er, at vi kommer til at lave en masse sport og motion. Og vi kommer til at få nogle flere timer, siger han.

Og det med flere timer er Oscar Bendixen fra 5. klasse ikke så glad for:

- Jeg synes også, at vi skal have lidt fritid. Når vi kommer hjem fra skole og har haft timer til 14.30, så har vi to timer hjemme, og så skal vi måske afsted til fodbold, siger han.

Helena Ida Alstrup Jensen mener, at det er dejligt at gå i skole:

- Man lærer en hel masse ting, og så kan man tage til udlandet og lave noget dér. Jeg synes bare det er dejligt at blive klog på ting, siger hun.

Epinions undersøgelse er lavet blandt 1.073 repræsentativt udvalgte forældre, der har et barn i 0.-8. klasse i en folkeskole, eller har et barn, der skal starte i folkeskole efter sommerferien.

I Slagese er man tyvstartet

Efter sommerferien skal eleverne i folkeskolen til at have en længere skoledag.

De mindste får en skoleuge på 30 timer, 4.-6 klasse får en skoleuge 33 timer og i 7.-9. klasse skal eleverne gå i skole i 35 timer om ugen.

På Antvorskov Skole i Slagelse er man tyvstartet på de lange skoledage.

Her har man netop haft et forsøg, hvor de ældste elever arbejdede med et projekt og havde en lang skoledag, ligesom det bliver til næste år.

Og det gik faktisk fint, fortæller Emil Toft fra 8.B:

- Det kan godt være lidt hårdt at koncentrere sig meget, men hvis man kommer ud og får lidt luft, går det lidt lettere, siger han.