Danske fødevareproducenter er sendt på overarbejde. Inden 14. december skal mærkningen på samtlige færdigpakkede fødevarer nemlig leve op til nye krav, som EU-kommisionen har vedtaget.
Den nye mærkningsordning skal ensrette fødevaredeklarationer i hele EU og skabe bedre overblik for forbrugerne om, hvad varen indeholder og hvordan den er produceret.
En af de virksomheder, der har travlt med at leve op til det nye mærkningsdirektiv er Crispy Foods i Gørlev, der især er kendt for müsli og morgenmadsprodukter.
Crispy Foods: 180 varer skal laves om
- Vi har 180 varenumre, som alle skal have ny varedeklaration. Det kræver præcise oplysninger fra vores leverandører, og det tager tid, siger direktør i Crispy Foods, Henrik Hjorth, der betegner den nye mærkningsordning som en grundlæggende god idé.
Helga Møller er direktør for den frivillige mærkningsordning Varefakta. Hun kalder den nye mærkningsordning for et klart fremskridt for forbrugerne.
- EU har virkelig taget det alvorligt, at forbrugerne har krav på at vide, hvad de spiser. Vi har haft en god lovgivning i forvejen, men her sker der virkelig noget, som er i forbrugernes interesse, siger Helga Møller.
Godt nyt for fødevareallergikere
Af EU-forordningen fremgår, at varerne tydeligt skal skilte med nøjagtige koncentrationer af de 14 hyppigste allergener, der kan fremkalde fødevareallergi. Det kan for eksempel være æg, mel, mælk, nødder og skaldyr. Det vækker glæde i Astma- og Allergiforbundet.
- Det er klart et fremskridt for mennesker med fødevareallergi. Nu slipper vi for deklarationer som "kan indeholde spor af nødder" og får i stedet præcis information om varens indhold. Det er rigtig godt for allergikere, siger vicedirektør i Astma- og Allergiforbundet, Anne Holm-Hansen.
EU-kommisionen har også taget højde for skriftstørrelsen, der skal gøre deklarationerne lettere at læse.
Med forordningen ændres også reglerne for næringsdeklarationen. Næringsdeklarationen er frivillig frem til december 2016, hvorefter den bliver gjort obligatorisk.