Tunnel kræver el som mellemstor provinsby

Det kommer til at kræve rigeligt med stikkontakter, når Femern Bælt skal bygges.

At bygge Femern Bælt tunnelen kræver strøm, der svarer til hvad Roskilde og Ringsted bruger på et år. (© Femern A/S)

Danmark får en ny stor el-kunde, der vil give blussende kinder på elselskabernes direktionsgange, hvis man skulle være så heldig at få dem i kundekartoteket.

- I byggefasen skal vi selvfølgelig bruge strøm til store maskiner, og i driftsfasen ligger hovedforbruget på togdriften, siger Steen Lykke, teknisk direktør i Fermern A/S.

Det er den kommende Femern Bælt-forbindelse, der alene til at bygge tunnelen skal bruge 166 gigawatt-timer, eller hvad der svarer til, hvad alle husstande i Ringsted og Roskilde bruger på et år.

Når tunnelen er klar vil den årlige drift kræve 50 gigawatt-timer hvert år, hvilket svarer cirka til årsforbruget i Ringsted alene.

SEAS siger ikke noget endnu

Hos det store sjællandske energiselskab SEAS-NVE holder man kortene tæt ind til kroppen og vil bare sige, at man kigger interesseret på dét elektricitets-behov som Femern Bælt-forbindelsen vil få, men vil endnu ikke sige, om man vil lægge billet ind som el-leverandør.

SEAS NVE ejer dog kablerne i området, så de har allerede fået noget at bestille. De skal nemlig sørge for fysisk at trække ekstra kabler fra Sakskøbing og Nakskov ned til Rødby, hvor byggeriet skal foregå.

- Lige nu og her har vi en dialog med Femernforbindelsen om at levere noget byggestrøm. De har en stor byggeplads, og vi har et elnet med en forlængerledning, som kan levere strøm dertil. Men vi skal rette vores net til, og det taler vi med Femernforbindelsen om, hvordan det skal foregå, siger Kristoffer Høst, presseansvarlig hos SEAS-NVE.

Femernbyggeriet er allerede i gang og vil i 2021 stå klar som en firesporet motorvej og en dobbeltsporet elektrisk jernbane. En strækning på cirka 19 kilometer mellem den danske og tyske kyst.