Et plejebarn med for lidt tøj på i vinterkulden. En ansat, som taler hårdt og grimt til et anbragt barn.
Siden 1. januar har Socialtilsyn Midt i Silkeborg haft en whistleblowerordning, og siden da har centret modtaget 240 henvendelser om forhold for anbragte børn, som bør undersøges nærmere.
Det er flere henvendelser end i de andre regioner - og det undrer tilsynschef Ulla Bitsch Andersen.
Ordningen tiltaler midtjyder
- Vi lagde hårdt fra land og havde flere henvendelser end vores kolleger i de fire øvrige tilsyn. Vi tænkte, at det jo nok ville tage af med tiden, men det gør det ikke. Det er åbenbart noget, der tiltaler mennesker i Midtjylland, at man kan ringe eller skrive til os på den her måde, siger hun.
Henvendelserne kommer fra naboer, familiemedlemmer, socialrådgivere og andre professionelle og kan dreje sig om mange forskellige forhold, siger Ulla Bitsch Andersen.
- Det er jo både alvorlige og mindre alvorlige ting. Det kan både handle om, at man synes, at et barn burde have mere vintertøj, men det kan også handle om unødig magtanvendelse eller meget uhensigtsmæssig pædagogik, siger hun.
Midtjyder er ikke hårdere belastet end andre
Alvoren i henvendelserne er vidt forskellig, men alle sager bliver undersøgt, og nogle få gange rykker tilsynet ud straks.
Trods de relativt mange henvendelser mener tilsynschefen ikke, at Region Midt er særligt belastet af dårlige forhold for anbragte børn.
- Jeg tror snarere, at det er et udtryk for, at folk har taget whistleblowerordningen til sig. Folk tænker, at 'det er også en måde for mig, at give stemme til dét, som jeg synes, er svært at se på eller være med i', siger Ulla Bitsch Andersen.