Flypassagerer går glip af millioner

Flyrejsende har krav på erstatning når fly aflyses eller forsinkes. Alene i Aalborg Lufthavn var der i 2013 hele 80 millioner kroner at hente i erstatning hos flyselskaberne.

Alene i Aalborg Lufthavn var der i 2013 hele 80 millioner kroner at indhente i erstatning hos flyselskaberne. (© Aalborg Lufthavn)

Langt hovedparten af de danske flyrejsende ved ikke, at de kan have krav på erstatning, hvis deres fly bliver forsinket i mere end tre timer eller aflyst. Alene i Aalborg Lufthavn var der i 2013 op mod 80 millioner kroner at indhente i erstatning hos flyselskaberne.

Da Kirsten Lange på 57 og hendes familie tilbage i foråret skulle flyve til den portugisiske hovedstad Lissabon, blev starten på deres ferie spoleret af en flyforsinkelse i Aalborg Lufthavn.

- Der var ingen forklaring. Det var bare forsinket, fortæller Kirsten Lange.

Missede videre forbindelse

Forsinkelsen i Aalborg Lufthavn betød, at familien missede deres fly videre fra Barcelona, hvor de mellemlandede. Først et halvt døgn senere nåede de endelig frem til deres endedestination.

- Det er træls, når ferien starter på den måde. Mit barnebarn på fem år, som var med, var træt. Desuden havde vi lejet en bil, som vi ikke kunne nå at afhente til tiden.

Kirsten Lange fandt senere hen ud af, at hun havde ret til erstatning fra flyselskabet på grund af forsinkelsen. Hun sendte derfor en mail til flyselskabet, hvor hun fremsatte sit erstatningskrav. Men flyselskabet afviste hende, og hun valgte derfor at få hjælp fra firmaet Flyforsinkelse.dk, som har specialiseret sig i at føre flykunders erstatnings-sager over for flyselskaberne.

Det lykkedes Kirsten Lange at få flyselskabet til at betale hende en erstatningssum på 9.000 kroner. 25 procent af beløbet gik dog til Flyforsinkelse.dk, som havde ført hendes sag.

- Jeg kan kun anbefale, at man gør en indsats for at sætte sig ind tingene. For jeg tror, at mange andre også har været ude for noget lignende, siger hun.

Kun en tredjedel kender reglerne

Ifølge Forbrugerrådet er det kun en tredjedel af de danske flypassagerer, der kender deres rettigheder omkring forsinkede og aflyste flyafgange.

- Hvis man ikke kender sine rettigheder og ikke ved, at man har krav på erstatning, så beder man heller ikke om det og får derfor heller ikke noget, siger vicedirektør hos Forbrugerrådet, Vagn Jelsøe.

Retten til en erstatning er dog ikke nødvendigvis ensbetydende med, at flyselskaberne betaler med det samme, da der er mange penge på spil for dem, forklarer han.

- Der er et klart billede i vores bevidsthed om, at der er en del flyselskaber, der gør, hvad de kan for at fortolke reglerne på en måde, som er til gavn for dem selv. Hvilket med andre ord vil sige, at passagererne ikke får, hvad de har krav på.

Særlige omstændigheder

Han forklarer, at flyselskaberne typisk vil være undtaget for at kompensere deres kunder, hvis særlige omstændigheder, også kaldet force majeur, kan begrunde forsinkelserne.

- Det afgørende er, om det er noget som flyselskaberne har en mulighed for at gøre noget ved eller ej. Hvis vi snakker vejrforhold, er det klart, at hvis der er tale om en storm, der gør det umuligt at lette, så er det force majeur. Men med tekniske problemer, mener vi, at det må være flyselskabernes eget ansvar, at de har deres materiel i orden.

- Vi mener heller ikke, at en på forhånd varslet strejke er force majeur, fordi flyselskabet også har mulighed for at aftale sig ud af dette, siger han.

Ifølge Vagn Jelsøe er der to veje at gå, hvis flyselskaberne afviser ens krav.

- Den ene er at følge den slagne korrekte vej og klage til Trafikstyrelsen. Den anden mulighed er at henvende sig til nogle af de firmaer, der har specialiseret sig i at hjælpe passagerer med at få deres krav gennemført. Det kan jeg godt forstå, at folk gør, for det er måske en meget simpel måde at gøre det på. Men selve det at skulle betale et firma for at få sin retsmæssige erstatning, kan man godt diskutere. Der er jo noget mærkværdigt ved at betale en fjerdedel af sit erstatningsbeløb for at få sin ret.