Skolereformen er god, men lærernes nye arbejdstider gør det alt for besværligt. Sådan lyder meldingen fra et klart flertal af skolelederne i en rundspørge, DR Midt & Vest har lavet.
Vi har spurgt skoleledere på skoler i de ti midt- og vestjyske kommuner, og en af de kritiske er Jens Jørn Porup, som er leder på Nørre Nissum Skole:
- Den nye skolereform og arbejdstids-aftalen modvirker hinanden på mange områder, siger han.
Fik mere for pengene før reformen
Det er de stramme arbejdstidsregler, der giver problemer. Reglerne kræver, at lærerne fysisk befinder sig på skolen i hele deres arbejdstid, men til gengæld stempler ud klokken fire.
Skoleleder Margit Plougmann fra Ringkøbing Skole mener, at skolerne fik mere for pengene med den gamle overenskomst.
- Lærerne arbejdede jo dengang til de var færdige, og ikke som nu til arbejdstiden er slut, siger hun.
KL: I får ikke mere fleksibilitet.
Lærerne er typisk på skolerne i 39 eller 40 timer, men på Aulum Byskole har man valgt en lidt anderledes løsning. Og det fungerer godt, siger skoleleder Betina Folke:
- Vores lærere er på skolen i 37 en halv time, og så har vi lavet en pulje af timer til andre formål som for eksempel aftenmøder og skolefester. Det giver mere fleksibilitet, siger hun.
Men generelt skal skolelederne og lærerne ikke gøre sig håb om mere fleksibilitet, lyder det fra Mette Nielsen, byrådsmedlem i Viborg og medlem af Børne- og Kulturudvalget i Kommunernes Landsforening.
- Nej, det er alt for tidligt at lave om. I forhold til hvor meget ballade der har været om reformen, så går det meget godt. Vi skal bruge mere tid, siger hun.