En grøn plet på teleselskabernes dækningskort, kan vise sig at være et mobilhul i virkeligheden.
Telebranchen erkender, at kortene kan være misvisende, men efterlyser bedre mobilantenner på telefonerne.
En undersøgelse af mobildækningen i Ringkøbing-Skjern Kommune sætter store spørgsmålstegn ved brugbarheden af mobilselskabernes dækningskort.
Dækningen er for ringe
- Det er bare ikke godt nok. Vi oplever også selv, når vi kører rundt i kommunen, at dækningen altså ikke erhelt så god, som det ser ud til på teleselskabernes kort, fortæller Niels Sønderskov der er ansvarlig for Ringkøbing-Skjern Kommunes IT.
I juni måned har han kørt kommunen tyndt og målt dækningen på tre forskellige mobilabonnementer:
- Hvis vi kigger på deres teoretiske kort, så har de stort set fuld dækning i hele kommunen alle tre. Men hvis vi sammenligner dem med kortet over vores målinger, så er det jo ikke sandt, siger han.
Huller i kundekontakten
Herhjemme kan vi teknisk set vælge mellem fire mobil-telefoni-selskabers net. Men der er enorm forskel på dækningen og dermed hvor godt ens telefon reelt virker.
En af dem, der mærker problemerne til daglig - og især når hun skal arbejde hjemmefra, er Susanne Hermansen fra den lille by Ølstrup øst for Ringkøbing.
Ifølge TDC, Telenor, Telia og 3's egne kort-opgørelser, så dækker alle fire selskaber byen - nogle med fuldt signal, andre med en lidt tyndere udgave.
- Man kan ikke rigtigt sige, at vi er dækket her, men hvis man ved præcist hvilket rum og hvilket hjørne man skal gå ud i, så kan man da finde lidt dækning, fortæller hun.
Ingen mulighed for skift
Hun og hendes mand har forskellige teleselskaber på deres arbejdstelefoner, så de har ikke mulighed for at skifte.
- Det gode ved de er, at vi så har forskellige ender af huset, hvor vi kan fange signalet. Men ingen af os har god dækning, siger hun.
For øjeblikket forsøger parret at få internet til hjemmet gennem TDC, og samtidig bliver forbindelsen på deres fastnettelefon kontrolleret, så den kan hun heller ikke bruge for øjeblikket.
Hjemmearbejde er næsten umuligt
Susanne Hermansen arbejder jævnligt hjemmefra, men det kan knapt nok lade sig gøre med den dårlige dækning.
- Jeg har simpelthen brug for at kunne tale med de kunder, uden forbindelsen konstant falder ud. Jeg er rimeligt irriteret efterhånden, sagt på den pæne vestjyske måde, over at vi ikke får noget ordentlig dækning her, siger hun.
Teleindustrien erkender problemet
Direktør i Teleindustrien Jakob Willer erkender at kortene kan være misvisende, fordi de er baseret på teoretiske beregninger af dækningen.
Han fortæller at branchen er opmærksomme på problemet.
- Der er drøftelser i gang i branchen, for vi har en ambition om at dækningskort skal være både retvisende og sammenlignelige, siger han.
Telefonernes antenner er for dårlige
Jakob Willer påpeger, at svingende kvalitet i mobilantenner også spiller en vigtig rolle.
- Vi har en udfordring i at den dækning forbrugeren oplever, kan afhænge meget af hvilken telefon du vælger. Der ønsker vi også, at du får den samme gennemsigtighed, så du som forbruger kan vælge en telefon med en god antenne, siger han.
Samtidig kan det være svært for teleselskaberne overhovedet at få lov til at sætte en antenne op i et mobilhul. Det kræver nemlig både tilladelse fra det offentlige og en lejeaftale med grundejeren, fortæller Rene Sparre Dueholm, som har været projektleder i mobilmastbranchen i 17 år.
Han fortæller, at det net, som før i tiden var dækkende for forbrugerne, i dag flere steder ikke bruges af smartphones fordi antennen i mobilen er for dårlig til at fange signalet.
- Det er nemt at skyde skylden på operatøren, men det er ikke altid fair, siger han.