Både pølsevogne, og producenterne Tican i Thisted og giganten Tulip melder om stigende salg. Det skriver DR Midt & Vest.
- Vi har rigtig rigtig fine tal og ser en god udvikling, som vi ikke har set længe, siger Ticans salgschef John Jacobsen.
Han glæder sig over at Ticans pølser sælger 9 procent bedre end sidste år. Trenden blandt fastfoodforbrugerne er, at vi er mere kræsne med kvaliteten. Og så hitter danske produkter.
- Folk har lyst til at prøve nogle nye spændende varianter, som stadig er lavet på traditionel vis, så det er rigtigt vigtigt at have en god pølse, siger han.
Hjemmelavet hitter
En af Ticans kunder er pølsemand Svend Burgerfri med efternavnet Christoffersen fra Thisted. Han mærker også fremgang i salget.
- Kunderne ønsker sig en god pølse, der smager af noget, og det vil de også godt betale for, fortæller han til DR Midt & Vest.
Hans hjemmerørte ketcup og remoulade er en 52 år gammel institution, og kunderne jager den lokalt producerede mad.
- Vi får frisktbagte boller og flutes fra den lokale bager hver dag. Det er enormt populært, siger han.
Selvom sundhedstrenden har ramt resten af landet, er det dog stadig den klassiske pølsevognsmenu med to ristede med brød og en kakaomælk, som de fleste kunder vælger.
Grovbrød giver gæster
Men den lidt sundere kvalitetsfastfood er vejen frem, mener Vibeke Jacobsen i Enghavens Pølsehus i Holstebro.
- Jeg har kun grovbrød i min pølsevogn og kun gode pølser, siger hun.
Det valg kan hun se på bundlinjen.
- Vi har en fin fremgang, og vi har mange faste kunder, men for tiden har vi også mange ekstra kunder, så det er dejligt, siger hun.
Fastfood er fodder til fede tider
I Tulips fastfoodkæde Timeout er salget steget med 16 procent.
- Fastfood er det første vi dropper, når økonomien gør ondt, fortæller kommunikationschef Rune Petersen til DR Midt & Vest.
Så det er krisens endeligt, der viser sig på bundlinjen, konstaterer han.