Her kører danskerne langsommere end man må

De almindelige hastighedsbegrænsninger er 50 km/t inden for bygrænsen, 80 km/t på landevejene og 130 km/t på motorvejene. To af stederne kører vi for hurtigt, ét af stederne kører vi langsomt. Men hvor?

Selvom vi må køre 130 km/t på motorvejen, så kører de fleste af os langt fra så hurtigt. (Foto: © Maria Larsen, DR-Fyn)

Generelt har vi danskere en tendens til at køre hurtigere, end hastighedsbegrænsningerne tillader.

Inden for bygrænsen kører vi i gennemsnit 52 km/t, selvom fartgrænsen er 50 km/t. På landevejene er den 80 km/t, men her kører vi i gennemsnit 86 km/t.

Til gengæld er vores appetit for fart rigeligt dækket, når vi kører på motorvejene, hvor fartgrænsen er 130 km/t.

I stedet for at køre for hurtigt, vælger mange at køre langsommere og gennemsnitshastigheden på motorvejene er således 120 km/t.

Bilister har en naturlig topfart

- Jeg tror, det hænger sammen med, at mange finder deres individuelle maksimale hastighed. Og for rigtig mange bilister ligger den omkring 120 km/t.

Det vurderer John G. Christensen, der er chef for færdselspolitiet ved Midt- og Vestjyllands Politi.

Ifølge Harry Lahrmann, der er trafikforsker ved Aalborg Universitet, så er der mange forklaringer på, at bilisterne i gennemsnit kører langsommere på motorvejen, end de må.

- Der er selvfølgelig nogle, der har en bil, der ikke kan køre særligt hurtigt. Andre har måske en bil, der ikke er behagelig at køre hurtigt i, siger han.

Men det er ikke kun komforten, der får bilisterne til at køre langsommere.

- Derudover er der bilister, der synes, det er en dårlig idé at køre 130 km/t, fordi de ved, det øger risikoen for alvorlige uheld. Og så giver det altså en rigtig dårlig brændstoføkonomi, når man kommer op at køre 130 km/t, siger Harry Lahrmann.

Høje fartgrænser er gode for trafikken

Selvom vi ikke kører helt så hurtigt, som vi må, så har det været godt for trafikken, at man indførte den højere fartgrænse på motorvejen, mener John G. Christensen.

- Jeg synes generelt, der er blevet en bedre rytme på motorvejene, efter vi har fået den højere hastighedsbegrænsning på 130 km/t. Selvom vi ikke til fulde udnytter, at vi må køre så hurtigt, så giver det en mere glidende trafik, siger han.