Trods krav om digital post: Regioner sender stadig breve

Regionerne bruger stadig frimærker og konvolutter, når de skal i kontakt med borgerne.

Al information fra det offentlige burde være digitalt efter 1. november 2014. (© Colourbox)

Hvis du inde for de seneste måneder har modtaget en indkaldelse fra et hospital, så har du måske undret dig over, at du har fået besked om indkaldelsen både som e-post og som almindeligt brev.

For selvom al information fra det offentlige burde være digitalt efter 1. november 2014, så er det endnu ikke tilfældet.

Det skyldes, at mange borgere 1. november automatisk fik tildelt en e-boks, fordi de hverken selv havde tilmeldt sig eller bedt om at blive fritaget.

For en sikkerheds skyld

Derfor frygtede regionerne, at mange ikke fik tjekket deres e-post, forklarer specialkonsulent i Region Hovedstaden, Jakob Simonsen.

- Af hensyn til både patientsikkerhed og for at undgå udeblivelser har vi valgt at fortsætte med at sende breve efter 1. november. Hvis folk ikke ser indkaldelsen, risikerer vi, at patienterne bliver væk, og det kan koste os dyrt, siger han.

Derfor sender regionerne stadig breve ud, den første gang en patient bliver indkaldt. Det stopper de dog snart med, men vil stadig overvåge systemerne.

Snart slut med ekstra post

- Vi stopper umiddelbart med at sende brevene ud 1. marts. Herefter vil vi se på, om det bliver nødvendigt at gøre mere for at gøre opmærksom på vores indkaldelser, siger Jakob Simonsen.

Alene i november og december 2014 sendte Region Hovedstaden 83.000 breve til borgerne.