Et plejebarn, der ikke er klædt ordentligt på i vinterkulden eller en leder, der køber lidt for flot ind til kontoret.
Siden 2012 har ansatte i Københavns Kommune brugt den såkaldte whistleblower-ordning 84 gange og anonymt tippet om kolleger, der ikke overholder love eller etik.
I to tredjedele af indberetningerne har der været tale om direkte ulovligheder eller alvorlige forsømmelser.
Whistleblowing er en succes
De mange henvendelser får borgerrådgiver i Københavns Kommune, Johan Busse, til at kalde whistleblower-ordningen en succes.
- Ordningen bliver brugt til det, den er skabt til. Nemlig at medarbejdere, der sidder med en viden, de af en grund ikke kan komme med af med på arbejdspladsen, har et sted at gå hen, siger Johan Busse, der som borgerrådgiver modtager anonyme tips.
Det er også borgerrådgiveren, der står bag evalueringen af whistleblower-ordningen.
Politikere skal se på ordningen i aften
I aften mødes Økonomiudvalget i Københavns Kommune og ser på evalueringen, og om ordningen skal fortsætte.
Det håber borgerrådgiver Johan Busse, som kalder whistleblower-linjen god fornuft:
- Vi er alle enige om, at tingene skal løses lokalt, hvis det kan lade sig gøre. Men på den anden side bør der også være et alternativ, og vi kan se, at i alle større organisationer er der undtagelser fra sund arbejdspladskultur.