Skolelærere i Hovedstaden er tilbage på skolebænken

Lærere, ledere og skolepædagoger sætter sig på skolebænken for at få helt tjek på skolereformen.

Med en uge inden skolestart, skal skolelærere, ledere og skolepædagoger selv på skolebænken for at snakke skolereform. (Foto: © Laurent Theillet, Colourbox)

Der står skolereform på skoleskemaet, når 3.300 københavnske skolelærere, ledere og skolepædagoger i dag tager på et tredages sommeruniversitet.

- Det, vi kan give dem, er lidt ekstra information, lidt ekstra ro og tryghed i det, de skal ind og levere. De skal bare lige skubbes lidt i den rigtige retning, siger Børne- og ungeborgmester Pia Allerslev.

Sommeruniversitetet er en del af undervisernes efteruddannelse, og det er særligt skolereformen, der er i fokus på dette års universitet, forsikrer Pia Allerselv.

Lærerforening: Efteruddannelse er vigtig

Københavns sommeruniversitet bliver afholdt for tredje gang på 67 københavnske folkeskoler, men også andre kommuner skyder skoleåret og den nye skolereform i gang ved at samle lærere og pædagoger.

Det gælder for eksempel i Gladsaxe, hvor der er fælles kick-off på onsdag, og på Frederiksberg bliver 1100 lærere og pædagoger samlet i to dage.

- Det er meget positivt, at kommunen tænker efteruddannelsesindsats. Det, der er vigtigt, er at undervisningen er noget, der er direkte anvendelig i forhold til den undervisning, man skal ud og udføre, siger næstformand i Københavns Lærerforening Lars Sørensen.

Lærer: Jeg er ikke klar til start

Jens Rom er lærer på Peder Lykke Skolen på Amager. Han skal i dag på Københavns Sommeruniversitet, og han håber på at have tasken fuld af gode ting til skolestart.

- Lige nu er jeg overhovedet ikke klar til at starte om en uge, for jeg har slet ikke nået at forberede min undervisning, for de nye fælles mål har vi ikke fået lov at se endnu, siger Jens Rom.

Det bakker Inger Andersen, der er børne- og unge direktør i Frederiksberg Kommune ham op om. Hun mener, at der mere end nogensinde er brug for en fælles start på skoleåret, og at kommunerne ved at samle lærerne vil kunne give glade og positive lærere.

- Der er i høj grad brug for optimisme, gejst og engagement, som starter nu og forløber de næste seks år, siger Inger Andersen.