Borgmestre kræver bedre tog til passagerer på Kystbanen

Fire borgmestre sætter i aften transportminister Magnus Heunicke (S) i stævne, for at skaffe bedre forhold til de 10 millioner passagerer, der hvert år rejser med Kystbanen.

DSB skal afregne forsinkelser og aflysninger på en ny måde på Kystbanen, hvis det står til flere borgmestre. De er utilfredse med DSBs hidtidige indsats. (Foto: © Christian Bjergløk Jørgensen, DR København)

Kontrakten for togstrækningen som går fra Helsingør og over Øresund skal genforhandles og her vil borgmestrene fra Fredensborg, Helsingør, Hørsholm og Rudersdal kommuner sætte deres fingeraftryk.

Thomas Lykke Pedersen (S) er borgmester i Fredensborg kommune. Han vil sikre sine borgere en bedre service end den, som den hidtidige kontrakt mellem DSB og transportministeriet har budt 

- Servicekravene på kystbanen har ikke været særligt gode, og nu skal vi altså have nogle krav, som er skarpere end dem, vi har set hidtil, siger han.

Der skal gøres op med forsinkelser

Fredensborgs borgmester mener, at der blandt andet skal stilles skrappere krav til, hvordan DSB håndterer forsinkelser og aflysninger.

- Noget af det vi skal have kigget på er rettidigheden. Og så er det selve den måde statistikken opgøres på, når tog tages ud af drift, altså aflysninger. De skal selvfølgelig indgå i statistikken, så vi får et måltal omkring kystbanen, siger han til P4 København.

Regeringen har blandt andet luftet, at det skal være dyrere for DSB at aflyse tog i myldretiden end på ydertidspunkterne. Aflysninger, der ikke er varslet 72 timer i forvejen, skal tælle som forsinkelser. Det skriver Politiken

Behov for en ny måde at regne aflysninger på

Også transportministeren ønsker et opgør, med den måde der i dag bliver afregnet forsinkelser og aflysninger på.

Transportminister Magnus Heunicke (S) mener, den nuværende kontrakt er helt hen i vejret på det punkt.

- En af de mildt sagt store uhensigtsmæssigheder er, at hvis toget er forsinket, jamen så er det faktisk bedre for selskabet at helt aflyse og sige, 'vi kører ikke længere' end at køre op til endestationen og få en ekstra bøde for at være forsinkede.

- Og så står de rejsende der på stationen og kan ikke komme videre, det er der jo ingen, der er tjent med. Den metode skal stoppe, og i den fremtidige DSB kontrakt skal det være helt udraderet.

Den nye kontrakt mellem DSB og Transportministeriet genforhandles for en ti-årig periode. Mødet finder sted på Fredensborg Rådhus i aften fra klokken 19.30.