Folkeskolen skal kunne rumme alle elever, men det har en pris. For mange lærere i Danmark har det været en alt for stor mundfuld, at elever med specielle behov er blevet flyttet over i de almindelige skoleklasser.
Der har nemlig ikke fulgt nok ressourcer med, siger formanden for Esbjerg Lærerkreds, Kenneth Nielsen.
- De nødvendige ressourcer er jo ikke til stede hos læreren og børnehaveklasselederen. Det er jo dømt til at gå galt det her, siger Kenneth Nielsen.
10.000 elever skal inkluderes
Frem mod 2015 skal folkeskolen inkludere 10.000 elever, der allerede eller vile havne i et specialtilbud. Det kan eksempelvis være børn med diagnoser som autisme og adhd.
- Oven i inklusionen skal vi jo undervise mere, og vi står over for en ny folkeskolereform. Jeg vil sige, at den der har mixet den her cocktail er ved at gå planken ud, fortæller Kenneth Nielsen.
21 Søndag på DR1 kunne i aftes fortælle, at antallet af lærere, der søger hjælp hos Danmarks Lærerforenings rådgivning er steget, og på skoler i blandt andet Vordingborg er lærerne så pressede, at de bliver syge med stress.
Hver femte har opsøgt læge
Og det billede kan formanden for Haderslev Lærerkreds, Bent Øxenberg Hansen, nikke genkendende til.
- Billedet er det samme her. Vi havde en undersøgelse lige før jul, der viste, at godt hver femte lærer har opsøgt læge på grund af stress. Det er blandt andet på grund af inklusion, siger han og fortsætter:
- Det fortæller mig, at der er et eller andet rivende galt. Hvis det her skal kunne lade sig gøre, så skal der jo følge ressourcer med, siger Bent Øxenberg Hansen.