Bornholm skal fortsat have færge til Ystad og Køge

Et bredt flertal i Folketinget er enige om betingelserne i et nyt færgeudbud, der blandt andet skal sikre billigere billetter.

Transportminister Magnus Heunicke (S) anser det for sandsynligt, at andre rederier end Færgen vil byde på sejladsen til og fra Bornholm fra 2017 og 10 år frem. Ministeren kalder det et attraktivt udbud.

Bornholm skal fortsat have en hurtigfærge mellem Rønne og Ystad og en konventionel færge, der primært skal sejle med gods, til Køge.

Samtidig vil billetprisen - primært udenfor højsæsonen - bliver lidt lavere.

Det er et bredt politisk flertal i Folketinget blevet enige om i dag, hvor aftalen om næste udbud af færgesejladsen til og fra Bornholm faldt på plads.

Bag aftalen står regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, SF og Det Konservative Folkeparti. Kun Enhedslisten og Liberal Alliance står udenfor.

En solid aftale

- Det er en solid aftale. Jeg ved godt, at man på Bornholm har ønsket endnu lavere priser, og vi har ikke opnået trafikal ligestilling for passagererne. Men det har vi for godset, sagde transportminister Magnus Heunicke (S) umiddelbart efter, at aftalen faldt på plads.

Det har da også være netop spørgsmålet om billigere billetter, der har været den største hurdle i forhandlingerne.

Hovedlinjerne i aftalen er altså, at passagererne primært skal via Ystad med hurtigfærge, mens der fortsat skal være en dobbelttur til Køge hver dag med en konventionel færge.

Samtidig skal den gennemsnitlige pris på de almindelige passager-billetter sættes ned med i gennemsnit 10 procent. Der er i forvejen lavet en aftale, der sikrer, at godstaksterne reelt bliver sat ned med 60 procent. 

 

IC Bornholm bliver nedlagt

Men det bilver ikke gratis at få lov til at beholde ruterne til både Ystad og Køge samt billigere billetter. DSBs tog mellem København og Ystad - IC Bornholm - bliver nemlig nedlagt, så pengene i stedet kan gå til billigere billetter.

Transportministeriet vil dog forhandle med Skånetrafikken om en aftale, der med hjælp fra Pågatåget og Øresundstoget fortsat skal sikre en mulighed for at komme med tog fra Ystad til København. Det vil dog blive med togskifte på den svenske station Trianglen ved Malmø.

Desuden kører der privat bus mellem København og Ystad.

2,8 milliarder kroner til færgedriften

Der vil årligt være et statstilskud på 279 millioner kroner til færgebetjeningen af Bornholm. Det nye udbud skal gælde fra 2017 og vare i 10 år.