Dating, Snapchat og talende plakater er politikernes nye våben

Flere kandidater til europaparlamentsvalget 25. maj har valgt at gå alternative veje for at få danskernes opmærksomhed. Snapchat, Tinder og talende valgplakater er blevet en del af valgkampen.

Når kærlighedslystne danske kvinder i disse dage kigger efter potentielle kærester på dating-appen Tinder, er chancerne for at få et match med Nichlas Vind stor.

Den konservative kandidat til Europa-Parlamentet har nemlig lagt store dele af sin valgkampagne ud på dating-universet.

- Jeg vil rigtig gerne i dialog med de unge mennesker. Indtil videre har jeg fået et match med over 900 mennesker. 300 af dem har jeg haft en egentlig samtale med, siger Nichlas Vind.

Og det selvom Nichlas Vinds datingprofil på Tinder er krydret med valgplakater og tydeligt politiske budskaber.

- Tinder er en måde at komme ud til nogle lidt andre mennesker, end man normalt gør. Det var lidt et forsøg, for det er aldrig prøvet før, men jeg er overrasket over, at der er så mange, som synes, det er en fed ide, siger han.

Nichlas Vind er blot en af flere kandidater til europaparlamentsvalget, der er gået en ny, mere kreativ vej for at få danskernes opmærksomhed og ikke mindst stemme til valget d. 25. maj.

Flere af SFs valgplakater, der i disse dage præger bybilledet, har fået ekstra liv. Hvis danskerne således downloader applikationen "i SEE" og holder telefonen op foran plakaterne, vil bl.a. Margrethe Auken begynde at bevæge sig inden for selve plakaten, mens hun fortæller om SFs interesse i en plads i Europa-Parlamentet.

Og på det sociale medie Snapchat sender SFs kandidat Teis Volstrup dagligt små politiske budskaber ud til de over 200 danskere, der har valgt at følge hans valgkamp her.

Ifølge Benjamin Rud Elberth, politisk kommunikatør og digital chef i Geelmuyden Kiese, er det dog endnu ikke muligt at påvise, om de kreative kampagner i sidste ende giver flere stemmer.

Det er der ifølge ham endnu ikke forsket nok i i Danmark.

- Men det er et smart strategisk træk, fordi det får medierne til at skrive om de lidt særprægede valgkampagner, og på den måde får kandidaterne en helt anden rækkevidde på det, siger han.

Kan flytte stemmer

Benjamin Rud Elberth tror dog ikke, der er mange danskere, der gider bruge tid på at downloade en applikation til deres telefon for at få en valgplakat til at bevæge sig.

- Det er for besværligt på farten, siger han.

Ifølge Margrethe Auken, spidskandidat for SF, er de talende plakater da også primært lavet, "fordi de er sjove".

- Men det er naturligvis også, fordi vi gerne vil have mulighed for at sige lidt mere end de korte citater, der normalt kun er plads til på plakaterne, forklarer hun.

Og det kan ifølge Benjamin Rud Elberth vise sig at være en god ide. Fordi Danmark kun har 13 mandater i spil til europaparlamentsvalget, er det ifølge ham stadig svært at høste personlige stemmer på at skille sig ud.

- Det er svært at forestille sig, at Nichlas Vinds Tinder-kampagne vil slå De Konservatives spidskandid Bendt Bendtsen af pinden, siger Benjamin Rud Elberth:

- Men fordi SFs kampagne er lavet på et partipolitisk niveau, kan de talende plakater sagtens være med til at flytte stemmer fra Socialdemokraterne til SF, fordi de kan fange nogle af de unge vælgere, som synes, at det er sjovt med sådan nogle digitale 'gimmicks.'