Regeringspartiet De Radikale foretager nu en gevaldig kovending og vil alligevel ikke være med til at hæve fartgrænsen på landevejene generelt fra 80 til 90 km i timen.
Det skal kun være muligt at køre 90 km i timen på landevejene, når det er forsvarligt, lyder det nu fra transportordfører Andreas Steenberg (R), der ifølge DR Nyheders oplysninger er blevet banket på plads af R-partitoppen.
- Vi spillede ud med et forslag om, at udgangspunktet var 90 km i timen. Der har vi siden fået kritik af fra Rådet for Sikker Trafik, og vi går ikke på kompromis med trafiksikkerheden, og hvis de synes, at det er bedst, at udgangspunktet er 80 km i timen, er vi villige til at lytte til det, siger han.
- I virkelighedens verden det samme
Andreas Steenberg vil dog ikke selv kalde det et holdningsskifte, selvom han er blevet citeret for følgende:
- Jeg synes lige så godt, at man kan gøre det over det hele (indføre generel fartgrænse på 90 km i timen på landevejene, red.), hvis man kan blive enig om det i Folketinget, lød det.
Andreas Steenberg, du har sagt, at hastigheden på landevejene generelt skal op til 90 km i timen. Men det mener du så ikke nu?
- Jeg har sagt, at hastigheden skal være 90 km i timen, hvor det er forsvarligt, og noget mindre, hvor det ikke er forsvarligt.
Men du har jo sagt ordret til os, at hastigheden generelt skal op på 90 km i timen på landevejene. Er det ikke korrekt?
- Nej, jeg har sagt, at hastigheden skal være 90 km i timen, hvor det er forsvarligt og noget mindre, hvor det ikke er forsvarligt. Så er spørgsmålet, om udgangspunktet skal være 90 eller 80, og der var vores forslag 90, men vi har modtaget kritik fra Rådet for Sikker Trafik, og derfor vil vi gerne ændre det til, at udgangspunktet er 80, men i virkelighedens verden ude på landevejene bliver det det samme, nemlig at de steder hvor det er forsvarligt, får man lov at køre 90.
- Slet ikke banket på plads
Er du blevet banket på plads af din partiledelse?
- Slet ikke. Vi har modtaget kritik fra Rådet for Sikker Trafik, der er fuldstændig enige i, at man mange steder godt kan køre 90, men de synes, at udgangspunktet skal være 80 i stedet for 90, og det har vi taget til os og valgt at justere vores forslag på det punkt.
Så man må forstå det sådan, at du nu trækker i land?
- Nej, min holdning er, at man mange steder i landet godt kan køre 90 km i timen, uden at det går ud over trafiksikkerhden. Spørgsmålet er så, om man skal justere op eller ned fra 80 eller 90, og det er sådan set ikke afgørende for mig. Derfor vil jeg gerne lytte til Rådet for Sikker Trafik. Det vigtigste for mig er, at trafiksikkerheden er god, og at man flere steder får lov at køre 90, siger Andreas Steenberg.