Minister om kæmpe forskel i frafald på erhvervsskoler: Alt for stort tal

Ifølge undervisningsminister Christine Antorini (S) er det vigtigt, at erhvervsskolerne bliver bedre til at lære af hinanden, så flere gennemfører uddannelsen.

Undervisningsminister Christine Antorini (S) mener, at der er en alt for stor forskel på elevfrafaldet på landets erhvervsskoler. (© DR)

Nye forskningsresultater fra RockwoolFondens Forskningsenhed viser, at styring og ledelse på ungdomsuddannelserne har stor indflydelse på, hvor mange elever der gennemfører deres påbegyndte uddannelse.

Den gennemsnitlige erhvervsskole kan nemlig blive 30 procent bedre til at fastholde elever, hvis den gjorde det lige så godt som de bedste.

Tal, som undervisningsminister Christine Antorini (S) beskriver som tankevækkende.

- Det er da et alt for stort tal, og det er en af baggrundene for den store erhvervsuddannelsesreform, der er vedtaget, siger hun til DR Nyheder.

Christine Antorini mener derfor, at det er vigtigt, at erhvervsskolerne bliver bedre til at lære af hinanden.

Højniveau til dygtigere elever

Rapporten viser desuden, at elevernes karakterer fra folkeskolen ikke har nogen betydning for frafaldet - så længe de har fået over fire i gennemsnit.

Ifølge undervisningsministeren viser det, at der er behov for et adgangskrav til erhvervsuddannelserne, men også, at der skal gøres noget ekstra for de dygtigere elever.

- Der kommer nogle tydelige højniveauspor på erhvervsuddannelserne, for vi vil gerne have, at der er langt flere dygtige elever, som vælger erhvervsuddannelserne med det samme, siger hun.

Ikke et spørgsmål om penge

Et af regeringens nye tiltag er et socialt taxametersystem, hvor uddannelser med mange elever fra såkaldte "uddannelsesfremmede" hjem får en ekstra støtte - noget som Christine Antorini mener især er til gavn for erhvervsskolerne.

RockwoolFondens rapport konkluderer dog, at man kan få den samme uddannelse for langt færre penge, og det er undervisningsministeren enig i.

- Det er ikke altid, at flere penge er svaret, og derfor er ledelsesudvikling - at få delt de bedste erfaringer på tværs - en del af erhvervsskolereformen. Den anden er et nyt korps af læringskonsulenter, fordi vi vil og skal lære af de dygtigste erhvervsuddannelser, siger hun.