Minister om inklusion: En kæmpe stor omvæltning

Ministeren erkender, at inklusion har været en stor omvæltning i nogle kommuner, men slår fast, at det går den rigtige vej i de fleste kommuner.

- Kommunerne skal kunne løfte, at flere børn bliver sammen med deres kammerater. De har brugt rigtig mange penge på børn, der bliver skilt ud til specialundervisning på specialskoler, hvor børnene ikke kommer langt videre med deres uddannelse bagefter, siger undervisningsministeren

Folkeskolerne i Vordingborg Kommune har haft alvorlige problemer, efter de valgte at gå forrest med at inkludere flere børn med særlige behov i almindelige klasser frem for specialklasser.

En ny rapport fra Undervisningsministeriet viser, at kun fire procent af lærerne i Vordingborg synes, at inklusionen er lykkes i høj eller meget høj grad. Samtidig mener 55 procent ikke, at inklusionen har været vellykket.

- Det er rigtigt, at der er nogle kommuner, som har grebet det an på en måde, hvor det har været en kæmpe stor omvæltning, siger undervisningsminister Christine Antorini.

Vordingborg har særlige problemer

Men Christine Antorini holder dog fast i, at det går den rigtige vej i de fleste kommuner.

- Der er rigtig mange kommuner, der er rigtig godt i gang og har gode erfaringer med det. De er stille og roligt i gang med lige præcis at løfte det, som skolerne skal kunne med veluddannede lærere og pædagoger, siger hun.

Vordingborg Kommune har nemlig haft særlige problemer med inklusion, lyder det fra ministeren.

- I Vordingborg Kommune har man lavet en meget hurtig og stor øvelse omkring inklusion og det har givet en række særlige problemer.

- Det har de også erkendt åbent, og det er en af grundene til at ministeriet har valgt netop Vordingborg Kommune, som én af de samarbejdskommuner, hvor der er ekstra støtte til, hvordan man griber hele opgaven omkring inklusion an, siger Christine Antorini.

Pengene kommer stille og roligt

Ifølge den nye statusrapport, svarer tre ud af fire lærere i Vordingborg Kommune desuden, at der mangler ekstra hænder i klasserne. Og seks ud af ti svarer, at de har fået mindre end en uges kursus i at håndtere elever med særlige behov de seneste tre år.

Ministeren slår fast, at det er vigtigt, at lærerne er klædt godt på.

- Det er jo helt afgørende, at kommunen laver en samlet strategi på inklusion sammen med skolerne.

På trods af lærernes svar i statusrapporten stoler ministeren på, at kommunerne magter den store omvæltning.

- Kommunerne skal kunne løfte, at flere børn bliver sammen med deres kammerater. De har brugt rigtig mange penge på børn, der bliver skilt ud til specialundervisning på specialskoler, hvor børnene ikke kommer langt videre med deres uddannelse bagefter. Så de har en mulighed for at føre ressourcerne tilbage.

Vil følge ressourcerne tæt

Christine Antorini vil fremover holde et skarpt øje med netop pengene til inklusion, så andre kommuner ikke havner i samme situation, som det er tilfældet i Vordingborg.

- Vi følger tæt, at de ressourcer, der er blevet brugt på inklusion, følger med tilbage.

- Det kan vi se, at de gør. Og det betyder, at kommunerne også får penge til at investere i efteruddannelse og klæde skolerne på til at kunne løfte opgaven, siger hun.