Der er nærmest raseri at spore i rød blok, efter at forhandlingerne om Togfonden er brudt sammen.
Det skete kort før klokken 21.30 mandag aften, hvor en tydeligt ærgerlig transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) sagde til DR Nyheder:
- Forhandlingerne er faldet på, at DF har krævet, at staten skal finansiere en letbane til Billund.
Letbanen blev kastet ind i forhandlingerne i sidste sekund - og parterne er nu gået fra hinanden uden at have aftalt, hvornår de skal mødes igen.
Sammenbruddet vækker alt andet end tilfredshed i den øvrige røde blok.
DF blokerer
- Det her er så stor og vigtig en aftale, at vi ikke kan blive ved med at rode rundt med nogle detaljer. Dansk Folkeparti skal ikke have lov til at forhindre denne her store, ambitiøse plan, siger socialdemokraternes Rasmus Prehn.
Han bliver bakket op af partiets politiske ordfører, Magnus Heunicke:
- Pinligt at DF blokerer for hurtigere tog til danskerne. Thulesens mærkesag nr 1 er åbenbart stadig, at Løkke skal være statsminister, skriver han på Twitter.
Også den socialdemokratiske finansordfører, Jesper Petersen, blander sig i kritikken.
- Skør aften i Transportministeriet. DF pludselig klar med nyt ultimativt og uklogt krav. Timemodel kommer - men sammenbrud i denne kreds, skriver han på Twitter.
Skide ærgerligt
Også Enhedslistens Henning Hyllested er temmelig utilfreds:
- Det er skide ærgerligt, at så stort et løft falder på gulvet, siger han til Ritzau.
SF's politiske ordfører, Lisbeth Bech Poulsen, skriver om sammenbruddet på Twitter:
- Historisk aftale - 28,5 milliarder oliepenge til kæmpe satsning på kollektiv trafik. 20.000 job. På grund af sporvogn som ingen lokalt vil ha'!
Vil have en letbane
Sammenbruddet skete helt konkret, fordi Dansk Folkeparti - efter ønsker fra lokalområdet i Vejle - sætter sig tungt på muligheden for, at stikbanen mellem Billund og Vejle skal være en statsfinansieret letbane i stedet for en jernbane. For borgerne i området skal selv bestemme, om de vil have letbane eller jernbane, lyder det fra Dansk Folkeparti.
Tilbage i september blev regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten ellers enige om finansieringen af togfonden på 28,5 milliarder kroner.
Pengene var altså på plads - kun udmøntningen skulle aftales endeligt.