Krisetelefon skal afsløre svigt i dårlige botilbud

Socialministeren vil have en særlig telefonlinje for alle, der oplever svigt i et sociale botilbud.

(Foto: © Henning Bagger, Scanpix 2012)

Alle børn og voksne i døgntilbud skal behandles godt, og hvis det ikke er tilfældet, så skal det være nemt at sladre om det.

Derfor vil social- og integrationsminister Karen Hækkerup (S) i forbindelse med en ny tilsynsreform oprette en særlig sladrefunktion i form af en nødtelefon/hotline for beboerne, pårørende og personale.

- Det er rigtig vigtigt, at der er et sted, hvor både borgere, brugere og personale trygt kan henvende sig, hvis de har en viden om noget, som ikke bør finde sted, siger Karen Hækkerup.

Alle ved, hvem de skal ringe til

Telefonnummeret til "Tilsynslinjen", som den særlige hotline skal hedde, skal ligge åbent fremme på alle døgntilbud.

Karen Hækkerup håber, at alle inklusiv ansatte, vil bruge whistleblower/sladre-funktionen, hvis de oplever, at en beboer er udsat for svigt eller uværdig behandling.

- Vi har desværre alt for tit hørt, at folk bagefter har fortalt, at "jeg vidste egentligt godt, at der var noget galt, men jeg vidste ikke lige, hvem jeg skulle sige de til", siger Karen Hækkerup.

- Nu laver vi en meget tydelig whistleblower-funktion, så alle altid ved, hvor de skal ringe til, hvis de oplever noget, siger hun.

Tilsynsreformen, som er en del af en ny socialreform, har til formål at sikre en forsvarlig kvalitet i alle døgntilbud. Reformen bliver præsenteret på et pressemøde onsdag formiddag.