Danskerne er så småt ved at få øjnene op for, at man ikke kan flyve til London eller Paris for 150 kroner, hvis piloterne og kabinepersonalet samtidig skal have ordentlige løn- og arbejdsvilkår.
Sådan vælger LO's næstformand, Lizette Risgaard, at tolke en meningsmåling fra Epinion, som viser, at 60 procent af danskerne* gerne vil betale ekstra for en flybillet for at sikre, at personalet om bord på flyet har ordentlige arbejdsforhold.
- Vi er en nation af kræmmere, som gerne have det så billigt som muligt. Men der er grænser for, hvad vi vil finde os i, og målingen viser, at der er kommet spot på social dumping. Folk er ved at blive bevidste om, at der er nogle, som betaler for, at billetterne er så billige, siger hun.
Forskel mellem tanke og handling
Meningsmålingen er blevet lavet efter den seneste tids debat om arbejdsforholdene i flyselskaber som Norwegian og Ryanair.
Konkurrencen mellem selskaberne er taget til, og i den seneste tid har der været historier fremme om piloter, der bliver ansat igennem vikarbureauer, og som ikke får pension eller løn under sygdom.
Målingen viser dog også, at det blot er hver sjete dansker, som rent faktisk har sat handling bag ordene.
Blot 17 procent har fravalgt et flyselskab, fordi det havde ry for dårlige lønninger eller arbejdsvilkår, og det kommer ikke bag på Søren Askegaard, professor ved Syddansk Universitet og forsker i forbrugeradfærd.
- Forskningen viser, at der er langt mellem forbrugernes holdninger og deres adfærd. Og spørgsmålet er, hvor man penge man er villig til at betale for den bedre samvittighed. Derudover er flymarkedet meget reguleret, og vi har nok en ide om, at hvis man som flyselskab opererer i Europa, så er sikkerheden og grundsubstansen i orden, siger han.
Mulig konflikt på vej
At der er så stor forskel på danskernes holdninger og handlinger, er 'bestemt ikke imponerende', mener Lizette Risgaard.
- Der er noget, at arbejde med. Også for fagbevægelsen. Men jeg tror, at den bevidste forbruger er på vej tilbage, og det er vigtigt, at der kommer en forståelse af, hvad der er i orden eller ej, siger hun.
LO står over for en mulig konflikt med det irske lavprisselskab Ryanair, efter det er begyndt at flyve til og fra Københavns Lufthavn, Kastrup.
Serviceforbundet, som er en del af LO, ønsker sammen med Flyvebranchens (FPU) at tegne en overenskomst med Ryanair for det personale, som selskabet ansætter i basen i Danmark.
Skal oplyse folk
Det har Ryanair indtil nu afvist, og derfor har LO bedt Arbejdsretten tage stilling til, om det er lovligt at indlede en strejke og sympatikonflikt mod Ryanair. Arbejdsretten vil gå videre med sagen den 12. maj i år.
Lizette Risgaard vil bruge den kommende tid på at gøre danskerne mere bevidste om forholdene i flybranchen.
- Folk skal blive opmærksomme på de konsekvenser, deres handlinger har. Det er også et spørgsmål om sikkerhed, siger hun.
*Korrigeret fra 41 til 60 procent klokken 14.40. 41 procent har svaret, at de er 'delvist enige' i, at de vil betale mere for en flybillet for at sikre, at piloter og stewardesser har ordentlige løn og arbejdsvilkår' - mens 19 procent er 'helt enige' i spørgsmålet.