Selvom Norwegian og piloterne i aften har landet en aftale, som stopper den ugelange konflikt, der nåede at påvirke 200.000 passagerer, står parterne stadig tilbage med tab på begge sider.
Det mener DR Nyheders erhvervsanalytiker, Thomas Svaneborg.
- Der er ikke nogen vindere. Piloterne har oplevet, at Norwegian ikke er blevet så hårdt ramt som forventet, Norwegian har været i stand til at flyve en masse fly ind og tage arbejdet fra piloterne, og Norwegian har tabt en masse penge.
Norwegian har hyret selskaber udefra til at varetage en del af selskabets flyvninger. Det fik fagforeningen Parat til at udråbe piloterne udefra som strejkebrydere og bede IFALPA, piloternes internationale forbund, om at blackliste piloterne.
Professor: Stort slag til piloter og fagforening
Fagforeningen præsenterede aftalen som en sejr for piloterne, men det er en stramning, mener juraprofessor ved Institutt for Privatrett ved Oslo Universitet Geir Woxholth.
Faktisk har også piloterne tabt på aftalen.
- At høre, at dette (aftalen, red.) skulle være "juridisk" forpligtende er noget tomt vrøvl. Piloterne fik ikke mere end det, selskabet tilbød for mange dage siden. I realiteten er dette et totalhavari for piloterne og Parat, skriver han i en facebook-opdatering ifølge Ritzau.
Topchef: Vores renommé er blevet s kadet
Norwegians topchef, Bjørn Kjos, vil heller ikke juble over aftalen.
- Der er ingen vinder i strejker. Strejken har skadet vores renommé, siger han.
Ifølge Kjos indebærer aftalen, at moderselskabet garanterer, at norske, svenske og danske piloter også i fremtiden vil komme til at flyve indenrigsrejserne. Det har fagforeningen insisteret på fra start.
Omvendt har piloternes fagforening måttet give sig på centrale punkter om pension og mere varierende arbejdstider.
Strejke har kostet Norwegian dyrt
Sidste år måtte Norwegian præsentere et underskud på over en milliard kroner, og strejken har givet selskabet endnu flere røde tal.
Ifølge flere analytikere har pilotstrejken kostet selskabet tæt på 500 millioner kroner.
- Om det er lige præcis en halv milliard er ekstremt svært at beregne, for vi ved ikke, hvad selskabet har givet andre for at flyve deres ruter og hvad det koster at indlogere gæster på hoteller, siger Thomas Svaneborg.