Ti dage har konflikten mellem Norwegian og de skandinaviske piloter kørt indtil videre, og det ser stadig ikke ud til, at en løsning ligger lige rundt om hjørnet. Men skulle parterne nå til enighed, vil alle kræfter blive sat ind på at opnå fuld styrke igen.
- Vi vil gøre alt, hvad vi kan for, at det bliver så hurtigt som overhovedet muligt. Men det er meget svært at være konkret, for lige nu fokuserer vi bare på at løse konflikten, siger kommunikationsrådgiver i Norwegian Daniel Kirchhoff.
Mens han ikke vil give et konkret bud på, hvor land tid det vil tage at komme tilbage i fulde omdrejninger, er senior analytiker i Sydbank Jacob Pedersen ikke bleg for at give en vurdering.
- Det er svært at sige helt præcist, men ud fra erfaringer vil det maks. tage mellem 1-3 dage, siger han.
Muligvis hurtigere end SAS
SAS havde for nylig en lignende situation, hvor deres kabinepersonale strejkede, og for dem var flytrafikken tilbage på et normalt niveau på tredjedagen efter strejkens afslutning. Jacob Pedersen vurderer, at det for Norwegian vil tage omtrent den samme tid.
- Det er egentlig meget det samme. Norwegian er dog ikke så kompleks en virksomhed som SAS. For dem handler det bare om at komme fra a-b. Derfor kan det måske gå lidt hurtigere, siger han.
Han henviser til, at Norwegian ikke er en del af større trafikprogrammer, som SAS er det. Mens der også er en tendens til, at tingene kommer hurtigere i gang, når det kun er inden for Skandinavien.
Fly og mandskab ude af position
Årsagerne til, at det vil tage noget tid at komme i fulde omdrejninger, er, at fly og mandskab er andre steder, end de burde være.
- Vi har fly stående forskellige steder og et crew, der ikke er, hvor flyene er. Det vil derfor tage noget tid at få de ting tilbage, hvor de burde være, siger kommunikationsrådgiver i Norwegian Daniel Kirchhoff.
Konflikten mellem piloterne og Norwegian har resulteret i massive aflysninger på ruter i og imellem de skandinaviske lande. Flere dage har op til 35.000 passagerer været berørt af piloternes strejke.