I en pressemeddelelse skriver fagforeningen Parat, at den har inviteret medlemmerne af Nordisk Transportarbejderforbund, der har cirka 400.000 medlemmer, til et møde i Oslo.
Fra Danmark deltager Henrik Berlau, chefforhandler i 3F.
- Vi blev indkaldt i går af Parat. De har indkaldt for at fortælle, hvordan situationen står i de forhandlinger der pågår. 3F kommer for at fortælle om den sympatikonflikt, som allerede er meldt ud og vil komme på et tidspunkt. 3F mødes med LO torsdag, hvor de drøfter, hvad der skal stå i 2. strejkevarsel, som skal afsendes til Norwegian, siger han til DR Nyheder.
Mødet har ifølge Parat til formål at styrke samarbejdet mellem de skandinaviske organisationer for at forhindre skruebrækkeri under Norwegian-konflikten.
Lejer piloter i andre selskaber
Problemet for Parat ligger i, at mens Norwegians piloter har strejket, har selskabet gået til andre flyselskaber for at leje fly og personale til deres strejkeramte ruter.
I pressemeddelelsen siger leder i Parat Hans-Erik Skjæggerud, at foreningen har behov for at diskutere, hvordan man i Norden kan løse de vigtige principielle spørgsmål, som ligger bag strejken, vi ser i Norwegian.
- Vi har mange af de samme udfordringer i Norden, og noget det, der er frustrerende, er at vi ikke på kort sigt har værktøjerne til at stoppe Norwegian, når det kommer til skruebrækkeri, siger han.
Trussel mod det skandinaviske arbejdsmarked
Hans-Erik Skjæggerud ser det som en trussel mod grundlaget for det skandinaviske arbejdsmarked, at Norwegian henter personale ind fra andre steder i Europa og fra andre selskaber.
- Fagforeningerne kan ikke sidde og se på skruebrækkeri uden at kunne handle. Vores fremmeste eksperter i arbejdsret siger, at det, vi nu er vidne til, er klassisk skruebrækkeri, men iværksætter vi uden foranstaltninger, og uden at følge de varslingsrutiner, der gælder, er det os, som bryder loven og risikerer straf i eftertiden, siger Parat-lederen.
Konflikten mellem Norwegian og piloterne er på tiende døgn. Flere dage har op imod 35.000 passagerer været berørt af piloternes strejke.
Administrerende direktør i Norwegian har tidligere udtalt, at det ikke er skruebrækkeri, når Norwegian lejer piloter, fordi det sker i moderselskabet Norwegian Air Shuttle og ikke i datterselskaberne, hvor de skandinaviske piloter er ansat.
Skandinavisk lønniveau
I pressemeddelsen fortæller Hans-Erik Skjæggerud, at man i Norden må erkende, at der er højere lønomkostninger end i resten af verden.
- Vi har ikke problemer med at forstå, at der er mange penge at spare på at indføre asiatiske eller spanske løn-betingelser i Norden, men det er dette, som vi ikke kan acceptere i konflikten, som står på nu. Vi kæmper for norsk løn i Norge, dansk løn Danmark og spansk løn i Spanien. Norwegian ønsker imidlertid at indføre sine egne regler, som på kort sigt truer hele det nordiske arbejdsliv, siger Skjærsgaard.