Norwegian vil have hjælp udefra til at løse konflikt med piloter

Forhandlingerne mellem ledelsen og piloterne i Norwegian står i stampe.

Ledelsen i Norwegian mener tilsyneladende ikke, at det er muligt at stoppe konflikten med selskabets piloter uden hjælp udefra. (Foto: © Bax Lindhardt, Arkivfoto: Scanpix)

Der er ingen tegn på, at en løsning er på vej i konflikten mellem piloter og ledelse i Norwegian.

Norwegian har nu bedt om en hjælpende hånd udefra til at få sat en stopper for arbejdskonflikten med de omkring 650 danske, svenske og norske piloter, der for over en uge siden nedlagde arbejdet.

Kommunikationsdirektør Anne-Sissel Skånvik fra Norwegian bekræfter over for VG, at flyselskabet har bedt om, at et frivilligt voldgiftsnævn går ind i konflikten.

- Der er nu så mange, som er hårdt ramt af denne strejke. Samtidig mener vi, at vi har strakt os usædvanligt langt for at nå frem til en løsning, siger Anne-Sissel Skånvik til det norske medie.

Håber på opbakning fra fagforbund

Kommunikationsdirektøren tilføjer, at hun håber, at piloternes fagforbund, Parat, vil gå med til at få sagen afgjort ved en voldgift.

– En strejke er ødelæggende for alle. Der er ingen vindere, siger hun.

Hvis sagen sendes til et frivilligt voldgiftsnævn, som Norwegian foreslår, så fraskriver konfliktens parter sig retten til selv at afslutte forhandlingerne.

Den opgave tilfalder i stedet nævnet.

Parat afviser forslaget

Forslaget bliver dog med det samme afvist af piloternes fagforening, Parat. I en mail til NTB oplyser leder i Parat Hans-Erik Skjæggerud, at han stiller sig 'uforstående' over for forslaget.

Piloterne i Norwegian frygter, at datterselskabet Norwegian Air Norway, som de i dag er ansat i, bliver nedlagt, og at de bliver tilbudt dårligere kontrakter i et nyt selskab.

Pilotforbundet Parat har på vegne af Norwegian Pilot Union truet Norwegian med et søgsmål, hvor piloterne vil kræve ansættelse i moderselskabet Norwegian Air Shuttle.

Centralt i konflikten mellem Norwegian og piloterne står, at piloterne er blevet tilbudt en jobgaranti i tre år. Ifølge piloterne følger der dog så mange forbehold med, at der i realiteten ikke er tale om en garanti.