Når flyselskabet Norwegian i stor stil henter personale ind fra andre selskaber for at dække for sine egne, strejkende piloter, så tyer Norwegian til et af de ældste trick i arbejdskonfliktens historie.
Det siger professor Henning Jørgensen fra Center for Arbejdsmarkedsforskning (CARMA) ved Aalborg Universitet.
- Det er, som det var i den tidlige kapitalismes historie, hvor arbejdsgiverne ved strejker og konflikt prøvede at få såkaldte strejkebrydere til at foretage arbejdet alligevel, så de ikke blev ramt økonomisk, siger han.
Tager brodden af strejken
Ved at hente afløsere fra blandt andet de baltiske lande kan Norwegian dermed tage brodden af piloternes strejke, selv om en lang række afgange er blevet aflyst.
- For selve den industrielle konflikt går jo ud på at udmatte modparten økonomisk, siger Henning Jørgensen.
Han vurderer, at presset på de ansattes løn- og arbejdsvilkår vil blive øget i takt med, at flere og flere markeder bliver liberaliseret og globaliseret. Og det gælder altså ikke kun for piloter og andet flypersonale, men for adskillige brancher.
- Specielt i perioder, hvor fagforeningerne har det meget dårligt med faldende medlemstal, manglende styrke til at gå imod og opretholde de rettigheder, man ellers har, så er det blevet 'købers' marked, siger arbejdsmarkedsforskeren.
Udviklingen skal vendes politisk
Ifølge Henning Jørgensen er det endnu ikke gået op for de europæiske politikere, at de også har et ansvar for den udvikling, der foregår.
Blandt andet påpeger han, at politikerne eventuelt skal tage stilling til, om de vil lave regulering på området, og om de vil slå fast, at der på de europæiske markeder sættes faste krav til behandlingen af de ansatte, og at arbejdsgiveren ikke har uindskrænket magt.
- I øjeblikket er der ikke noget stort politisk ønske om at ændre den udvikling. Der prøver man i stedet at sige, at konkurrence er godt, siger Henning Jørgensen.
Turbulent luft over Skandinavien
Kabinepersonalet i SAS har netop været i strejke, som endte, da flyselskabet gav de ansatte besked på, at det ville blive betragtet som en opsigelse, hvis de ikke vendte tilbage til arbejdet.
Lavprisselskabet Ryanairs planer om at etablere sig i Danmark blev desuden på forhånd mødt med trusler om en arbejdskonflikt.
Og nu har omkring 700 norske, danske og svenske piloter ansat under Norwegian altså nedlagt arbejdet. Ifølge Henning Jørgensen er arbejdsnedlæggelserne et udtryk for, at der 'er turbulent luft over Skandinavien'.
- Forstået sådan, at i Skandinavien har vi jo en tradition for, at vi har rettigheder i kollektive overenskomster. Og der er det i luftfarten, at markedet er blevet liberaliseret, og at lavprisselskaberne ikke opererer med kollektive overenskomster og rettigheder til den enkelte, siger Henning Jørgensen.
Lav, lav, lav løn
Han påpeger, at lavprisselskaberne i stedet indgår individuelle aftaler med de ansatte, hvor det er arbejdsgiverne, der dikterer arbejdstider samt løn- og ansættelsesvilkår.
- Der skal arbejdskraften så at sige stå til rådighed hele tiden til en lav, lav, lav løn.
Det er nemlig ved at presse for eksempel de ansattes løn i bund, at flyselskaberne med de billigste billetter kan skabe øget profit, påpeger Henning Jørgensen.
- Det er det, kampen går ud på i øjeblikket: Hvem er hurtigst og bedst til at forringe løn- og arbejdsvilkår?