Flybilletten er købt, bagagen er pakket, og bilen er bestilt og betalt hjemmefra. Så skulle alt være på plads, men alligevel havner flere kunder med store ekstraregninger fra biludlejere, fordi de bliver fanget i lejeaftaler, de ikke forstår.
Det fortæller DRs forbrugermagasin Kontant i aften.
På baggrund af Kontants eksempler har medlem af Europa-Parlamentet for Dansk Folkeparti Anders Vistisen taget kontakt til EU-Kommissionen.
- Det skal være et krav, at det tydeligt skal fremgå, hvad aftalen går ud på, og hvad man betaler. I de sager, Kontant omtaler, hvor folk har troet, at man gav sine kreditkortoplysninger som sikkerhed, så har det jo ikke fremgået tilstrækkeligt klart, siger Anders Vistesen.
Derfor vil han gernehave Kommissionen til at revurdere reglerne for forbrugerbeskyttelse. Herudover mener han også, at det skal kræve tydeligt samtykke fra kunden, hvis biludlejeren skal trække yderligere beløb på kundens kreditkort.
- Det er op til den forretningsdrivende at sikre sig dokumentation for, at man har informeret og fået accept fra kunden, inden man trækker pengene, siger Anders Vistisen.
Ønske om standardkontrakter
Hos FDM ser man flere sager, hvor kunder føler sig snydt af biludlejere, og derfor efterspørger man også her mere klare regler.
- Man bør have en kontrakt, som man forstår ordlyden af. Derfor vil vi gerne have nogle standarder for det her og nogle kontrakter, som er enslydende, så en biludlejningskontrakt inden for EU ser nogenlunde ens ud, siger Helle Brasch, jurist hos FDM.
Christel Schaldemose, MEP for Socialdemokraterne, er enig med Anders Vistisen og FDM.
- Reglerne, der gælder for biludlejning, er svært gennemskuelige, og udlejningstilbuddene er fyldt med faldgruber, siger Christel Schaldemose, der også har bedt kommissionen om at se på området.
Ifølge hende er der behov for nogle klare standardkontrakter på området, fordi man som forbruger er ekstra udsat i forhold til at komme til at lave en aftale, man ikke ønsker, når man står i et andet land, hvor man måske ikke kan sproget.
- Jeg er desværre bange for, at der er nogle erhvervsdrivende, der udnytter det, hvilket resulterer i at folk bliver snydt, siger Christel Schaldemose.
Se mere om de problemer, man kan ende i som kunde, når man lejer bil i udlandet i Kontant torsdag aften klokken 21.00 på DR1.