Den ekstraregning, der ramte Femern-projektet i sidste uge, er langt fra den eneste.
Faktisk er forbindelsen blevet hele 20 milliarder kroner dyrere, end man forventede i 2008. Det viser beregninger som DR Nyheder har lavet af Femern-budgetterne.
Forsker: Forventeligt
En af de førende forskere på området er ikke overrasket.
- Det er fuldstændig almindeligt. Ni ud af ti projekter har budgetoverskridelser, siger Bent Flyvbjerg, professor i styring af store byggeprojekter på Oxford Universitet, til DR Nyheder.
I 2008 vurderede Femern A/S, at den samlede udgift, inklusive landanlæg og reserver ville ende på 44,8 milliarder kroner, omregnet til 2014-priser. I dag er regningen vokset med knap 20 milliarder til 64,4 milliarder kroner. Det svarer til en stigning på 44 procent.
Optimisme i starten af projekter
Lektor Lars Bolet fra Institut for Byggeri og Anlæg på Aalborg Universitet er heller ikke overrasket over tallene.
Han forklarer om de typiske årsager til budgetoverskridelser på store byggerier:
- Der kan måske være en tendens til, at man er lidt optimistisk med hensyn til prisen i starten. I takt med at man bliver mere konkret i projektet, så får man mere realistiske skøn for, hvad tingene koster.
Professor: Man bliver klogere
Professor Kristian Kreiner fra CBS mener, at det er urealistisk at forvente, at budgetterne i så store projekter kan holde.
- De stigende omkostninger kan simpelthen også afspejle, at man er blevet klogere, fordi man opdager nye aspekter og nye delproblemer, som man også lige skal have løst, siger Kristian Kreiner til DR Nyheder.
Femern: EU-krav gav fordyrelse
Det har ikke været muligt at få et interview med Femern A/S, men selskabet oplyser til DR Nyheder, at fordyrelsen blandt andet hænger sammen med nye EU-krav fra 2011, som betød, at tunnelelementerne skal laves i Rødbyhavn, frem for eksempelvis Polen.
Femern A/S er desuden er i gang med at forsøge at forhandle med entreprenørerne, for at få prisen for selve byggeriet ned.
Hør meget mere om sagen i P1Business i dag klokken 13.30.