I alt 257 primært danske piloter og stewardesser i SAS skal fremover lære at sige Red1, når de byder passagerer velkommen ombord i flyene.
De er nemlig blevet forflyttet til SAS' nye og billigere datterselskab, der er baseret på det tidligere Cimber, som SAS købte i december.
Af et internt notat fra SAS, som DR Nyheder er i besiddelse af, fremgår det, at i alt 117 piloter fra basen i København skal overflyttes til det nye selskab. Det samme skal 15 piloter fra Stockholmbasen samt 5 piloter fra Oslobasen.
Desuden flytter SAS en stod klump danske kabineansatte over til det nye selskab, der ifølge det 15 sider lange notat får det nye navn Red1 - inspireret af SAS' finske datterselskab Blue1.
- SAS ønsker at overføre omkring 120 København-baserede kabineansatte fra SAS til Red1. Forhandlinger med CAU er i gang, skriver SAS i notatet med henvisning til forhandlingerne med fagforeningen for de danske kabineansatte i SAS.
Altså i alt 257 stillinger. I realiteten dækker de 120 danske kabinestillinger dog ifølge DR Nyheders oplysninger over næsten 150 personer, da flere er ansat på deltidskontrakter.
Forhandlinger går trægt
Ifølge DR Nyheders oplysninger går forhandlingerne med både piloterne og kabinepersonalet trægt. De ansatte er nemlig nødt til at acceptere forringede arbejdsvilkår, når de flyttes over på de billigere overenskomster i det gamle Cimber, hvor SAS nu vil samle sine regionale CRJ-fly i et nyt, regionalt lavprisselskab.
Cimbers overenskomster indeholder både færre løntrin og andre arbejdstidsregler end SAS'.
Fik besked i mail
Sent fredag eftermiddag orienterede SAS-ledelsen de udvalgte kabineansatte i en mail om, at de skulle have en ny arbejdsgiver.
- Jeg kan hermed informere dig om, at du er en af de kolleger, som skal overdrages til Cimber. Jeg ved, at der er mange, som mest af alt ønsker at fortsætte i SAS, men det har været en nødvendig beslutning at overdrage CRJ-flåden til Cimber. SAS ønsker at forbedre sin egen produktivitet og effektivitet, hvad angår regional produktion, og at ruste sig til konkurrencen i markedet, skriver basechef Michael Hørning i mailen, DR Nyheder er i besiddelse af.
DR Nyheder har forgæves forsøgt at få en kommentar fra CAU samt Dansk Pilotforening, der organiserer de danske piloter.
SAS' informationschef Knut Morten Johansen skriver i en mail til DR Nyheder, at man desværre ikke kan kommentere på de konkrete forhandlinger. Han tilføjer dog:
- Vi har stor tiltro på, at vi vil finde en model, som ikke bare er til det bedste for SAS, men som også vil være tilfredsstillende for vore ansatte. Vi tilstræber en mere fleksibel produktionsplatform, som er tilpasset det regionale marked med lidt mindre passagergrundlag. Dette vil give mulighed for flere ruter og højere frekvens for de rejsende og derigennem også bidrage til at sikre arbejdspladser.
Klar fra marts
Af det 15 sider lange notat fremgår det, at etableringen af Red1 er led i SAS-koncernens strategi om at gå på to ben:
Mens moderselskabet SAS med de nyeste og største fly skal stå for selskabets kernenetværk i Skandinavien og Europa samt de fritidsrejsende, skal Red1 stå for de kortere, regionale ruter med større udsving i efterspørgslen, hvor det er nødvendigt med en fleksibel organisation, og hvor man hurtigt kan skrue op og ned for produktionen eller flytte den til nye steder.
I Red1 samles SAS' 12 mindre CRJ900-fly, der er særligt velegnede til regionale flyvninger, fremgår det af notatet:
- Red1's (Cimbers nye navn) organisation skal være klar til at operere 12 CRJ900 fra København fra 1. marts 2015, skriver SAS i notatet.