Ekspert: Skattefifleri betyder mindre end pris for kunders mobil-valg

Mange forbrugere vil blive forargede over teleselskabet 3's manglende skattebetaling - men få vil tage konsekvensen og købe andet abonnement, siger professor.

Forbrugerne vil helst ikke handle med en virksomhed, der ikke betaler den skat, de skal. Men når man står i butikken, kan det meget vel ende sådan alligevel. (© DR)

DR Nyheder beklager historien om teleselskabet 3. Læs hele beklagelsen her.

Teleselskabet 3 har mere end en million danske kunder, der har sikret virksomheden en indtjening på 1,5 milliarder kroner over de seneste fem år.

Men da selskabet har en skatteaftale i Luxembourg, har 3 aldrig betalt skat i Danmark, skriver Politiken i dag.

Den form for skattefifleri falder ikke i god jord hos forbrugerne, vurderer Torben Hansen, professor i Forbrugeradfærd ved Copenhagen Business School.

- Hvis man laver en spørgeskemaundersøgelse og spørger, om det betyder noget for folk, om den virksomhed, de handler med, betaler skat, så vil de fleste nok sige, at det bestemt ikke er i orden, hvis virksomheden unddrager sig skat. Her tænker vi langsigtet, siger han.

Man har et standpunkt...

Men den principielle stillingtagen er sjældent afgørende, når vi rent faktisk skal købe en ny mobil eller vælge et nyt abonnement.

- Når forbrugeren står nede i supermarkedet, i butikken eller på internettet og skal vælge mobilabonnement, så er det det kortsigtede, der betyder noget. Det er prisen og spørgsmålet om, hvorvidt 3 har nogle gode tilbud, siger Torben Hansen.

Han henviser til undersøgelser, hvor forbrugerne fortæller, at de ikke kunne finde på at købe buræg, men at der fortsat er et stort marked for netop denne type omdiskuterede æg.

Prisen slår etikken

Ifølge Torben Hansen handler vi som forbrugere ikke altid på den måde, vi egentlig finder korrekt, fordi vi tænker, at beslutningen altid kan laves om.

- De kortsigtede beslutninger kommer det ikke i konflikt med forbrugerens langsigtede ønsker. Det kan forbrugeren langt bedre forsvare overfor sig selv.

Torben Hansen mener, at skatteunddragelse er vanskeligere at forholde sig til for forbrugeren end for eksempel en fødevareskandale.

- Det er svært at se en direkte forbindelse mellem skatteunddragelse, og hvad det betyder for den enkelte, som borger i samfundet.

Svært for 3 at rekruttere

Selv om etisk stillingtagen altså sjældent har afgørende betydning, når vi rent faktisk skal købe noget, så vil skattesagen slidde på 3's renommé, vurderer Sune Skadegaard Thomsen, der er i direktør i virksomheden Global CSR.

Han rådgiver virksomheder om, hvordan de kan tage samfundsansvar.

- Medarbejderne hos 3 vil føle, at de hele tiden skal forklare sig og konfronteres med den kritik, 3 får. 3 kan blive ramt af vanskeligheder ved at fastholde medarbejdere og tiltrække nye og dygtige medarbejdere.

Beskydning på facebook

På Facebook optræder kritikerne af 3 allerede.

- Ekstremt umoralsk og pinligt for jer, skriver Pia Mia Grüwer Larsen på 3s facebookside.

Og selvom Torben Hansen og Sune Skadegaard ikke mener, at skattefifleriet vil få den store konsekvens hos forbrugerne, har flere allerede meldt ud på facebook, at de er færdige med 3.