Der er kommet dybe økonomiske ridser i lakken hos B&O. Det viser ikke mindst det seneste regnskab, som kom i dag.
- B&O er kvartal efter kvartal kommet med den ene skuffelse efter den anden, siger DRs erhvervskorrespondent, Nina Munch-Perrin.
- Man kunne fristes til at sige, at de sælger for dyre fjernsyn, som ingen vil kaste penge efter mere. Men sandheden er bare, at så simpelt er B&O's problem ikke, vurderer hun.
Tallene taler sit tydelige sprog for andet kvartal af regnskabsår 2014/2015: Selskabet kom ud med et resultat før skat på minus 224 millioner kroner. Efter skat var der et minus på 92 millioner kroner. Samme periode sidste år viste bundlinjen et plus på 8 millioner kroner.
Fra overskud til underskud
- Nu slutter B&O halvåret med et gedigent underskud. Man havde ellers sagt, at der ville komme et overskud. Og man må også sige, at underskuddet er så stort, at der bliver ikke plus, når vi når helåret, vurdere Nina Munch-Perrin.
Hun mener, at årsagen til problemerne skal findes i selskabets fire forretningsområder, fire såkaldte ben:
AV-divisionen og Play-sektionen, der begge producerer audio- og videoprodukter til primært private.
Automive og ICE-power, som begge står for lydudstyr og digitale forstærkere til luksus biler.
Problemerne rykker rundt
- Det, der er sket, for B&O, er, at problemerne rykker rundt. Hver gang man tror, at nu har man fået styr på den ene ben – så vakler det næste. F.eks. gik det rigtig godt for lydsystemerne til luksusbiler, men så kom der pludselig problemer – og det ben sparkede så økonomien til hjørne i efteråret, fortæller erhvervskorrespondenten.
Senest har der været problemer med det nye prestigefyldte fjernsyn, BeoVison Avant til 50.000 kroner. Det blev lanceret i sommer.
- Der var virkelig god efterspørgsel efter det. Men så kom meldingerne i det sene efterår om, at der var produktionsvanskeligheder og logistikvanskeligheder. Og de kunne ikke levere til tiden. Produktionen blev faktisk stoppet kortvarrigt og forsinkede lanceringen af de helt store tv. Så blev dét pludselig problembarnet, siger Nina Munch-Perrin.
Derfor er det også nærliggende for bestyrelsen at se sig om efter nye muligheder, så den 90 år gamle Struer-virksomhed kan overleve.
Mere B&O i Sillicon Vally?
- Ledelsen har nu konstateret, at B&O er for lille: B&O har problemer, de ikke bør have med produktion og logistik, siger Nina Munch-Perrin.
Hun mener, at det kan udmønte sig i delvis salg eller flere strategiske partnersalg. Budene på nye samarbejdspartnere er mange.
- Det kan være kineserne, der rykker yderligere ind hos B&O (de ejer allerede 7-8 procent af aktionerne), eller sydkoreanske Samsung. Jeg tror, at hele paletten er i spil. Et bud kunne også godt være en hightechvirksomhed i Silicon Vally, det tror jeg måske mere på end et tættere forhold til kineserne. B&O har allerede et samarbejde på deres højttalere i Silicon Vally, siger Nina Munch-Perrin.
Nettoomsætningen for første halvår landede på 759 millioner kroner i kvartalet. Samme periode sidste år præsenterede B&O en nettoomsætning på 822 millioner kroner. Det vil sige et fald på 8 procent.