Tysk Femern-forsinkelse på tre år

Tyskerne bliver tre år forsinket med at elektrificere jernbanenettet. Det vil betyde at langt færre tog end hidtil antaget.

Det er den tyske transportminister, der har orienteret sin danske kollega Magnus Heunicke om forsinkelsen. (© Femern A/S)

Femern-projektet bliver nu ramt af endnu en forsinkelse.

Elektrificeringen af jernbanen på den tyske ø Femern og ned til Lübeck bliver sandsynligvis først færdig i 2024 - tre år efter at tunnelen er åbnet.

Det vil blandt andet betyde at stort set al godstogstrafik vil fortsætte med at køre over Storebælt i tre år efter Femern-tunnelen er åbnet.

- Det er da alvorligt. Det her er noget som for jernbanedelen betyder, at hele projektet bliver forsinket, siger Per Homann Jespersen, der er trafikforsker på RUC, til DR Nyheder.

Det er den tyske transportminister, der har orienteret sin danske kollega Magnus Heunicke om forsinkelsen.

- Det er derfor sandsynligt, at elektrificeringen af de tyske jernbanelandanlæg bliver forsinket i 3 år i forhold til det i traktaten forudsatte, hvor elektrifice-ringen skulle være klar, når forbindelsen åbnede, skriver Magnus Heunicke i en orientering om sagen til Transportudvalget.

Det har ellers lige fra starten af projektet været pointen, at både Danmark og Tyskland skulle sørge for at elektrificere jernbanestrækningerne til og fra Femern-forbindelsen, så tog fra store dele af europa nemt kan komme fra Skandinavien til resten af Europa.

Men nu kommer der altså et cirka 90 kilometer langt hul fra Puttgarten til Lübeck, hvor der først om tre år vil kunne køre elektriske tog.

DB Schenker Rail, der står for omkring 80 procent af den danske godstogstransport, ærger sig over forsinkelsen.

- Det kommer til at betyde, at vi skal sende vores godstog hen over Storebælt og Jylland, i stedet for at køre den direkte vej. Det synes vi selvfølgelig er ærgerligt, fortæller Jan Wildau, der er vice president for public affairs i DB Schenker Rail Scandinavia, til DR Nyheder.

Den tyske forsinkelse vil være et direkte brud på den traktat om Femern, som Danmark og Tyskland underskrev i 2008.

Her står der, at begge lande skal sørge for at elektrificeringen af jernbanenettet er færdig, når Femern-forbindelsen åbner.

Erhvervsorganisationen DI opfordrer regeringen til at holde Tyskland fast på traktaten.

- Vores opfordring er at man tager kontakt til tyskerne og opfordrer til, at man lever op til statsaftalen, siger Michael Svane, der er branchedirektør i DI Transport, til DR Nyheder.

Transportminister Magnus Heunicke oplyser at han snarest vil mødes med sin tyske kollega for at drøfte forsinkelsen.

- Vi er selvfølgelig uhyre interesserede i at man overholder traktaten og får investeret det man skal, siger Magnus Heunicke til DR Nyheder.

Den tyske forsinkelse skyldes, at tyskerne har valgt at bygge en helt ny tosporet jernbanestrækning fra Puttgarten på Femern og ned til Lübeck.

Den kan ifølge tyskerne først blive færdig i 2024, tre år efter tunnelen skal åbne.

Den oprindelige plan var at udbygge den eksisterende etsporede jernbanestrækning.