Dyk i oliepriser kan bremse storstilet togfond

De faldende oliepriser får fundamentet under togfonden til at ryste. Der mangler nu 18 milliarder kroner i finansieringen af projektet.

Olieprisens dyk stikker en kæp i hjulet på Togfonden. (© Colourbox)

Hurtigere tog, flere afgange og kun en time mellem landets største byer. Det er nogle af de projekter, som regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten i de næste 10 år vil realisere igennem den storstilede Togfond.

Men nu viser friske tal fra Tænketanken Kraka, at finansieringen halter gevaldigt.

- Vi er tæt på at mangle 18 milliarder kroner, så det er ganske store beløb, vi taler om, siger Jens Hauch, vicedirektør i Kraka.

Prisen på olie rasler nedTogfonden finansieres af Nordsøolien, men fordi oliepriserne i øjeblikket rasler ned, vurderer Kraka, at det kan få konsekvenser for hele togprojektet.

- Hvis man vælger at opretholde højhastighedsforbindelsen, så må vi finde pengene et andet sted. Det kan enten være ved at opkræve nogle højere skatter, eller det kan være ved at reducere de offentlige udgifter, fortæller Jens Hauch.

For en måned siden kom det frem, at der manglede en tredjedel af finansieringen. Det tal er altså nu vokset til to tredjedele, fordi regeringen må forvente lavere indtægter fra Nordsøen.

Forklaringen på det store hul i budgettet er, at regeringen i det oprindelige udkast til Togfonden opererede med en oliepris på 134 dollar pr. tønde fra 2015 til 2020. Men den reelle pris er lige nu 48 dollar pr. tønde. - Generelt er det ret uheldigt, at man øremærker udgifter på baggrund af helt specielle indtægter, understreger Jens Hauch.

Analytiker: Slut med høje oliepriser

Regeringen har hidtil holdt fast i, at oliepriserne nok skal rette sig igen. Men en olieanalytiker fastslår overfor DR Nyheder, at oliepriser på 100-120 dollar er ren ønsketænkning.

- Der er sket et permanent skift på oliemarkedet. Tiderne med en oliepris over 100 dollar for en tønde er der ikke længere, siger råvareanalytiker i Danske Bank, Jens Nærvig Pedersen.

Kritik fra blå blok

Den haltende finansiering møder kritik på Christiansborg. Her kritiserer de Konservatives transportordfører, Mike Legarth, hele regeringens finansieringsplan.

- Det er dybt kritisabelt, at man i det hele taget har tilladt sig at sætte projekter i søen, som man ikke er sikker på at have finansiering til. Det var derfor, at vi fra starten sagde, at man burde tage det i etaper og søsætte etaper i togplanen i takt med, at man har skaffet pengene, siger Mike Legarth.

Venstres skatteordfører, Torsten Schack Pedersen, er enig.

- Jeg frygter, at det er en regning, der bare får lov at ligge til kommende regeringer, siger han.

Regeringen garanterer, at planerne i Togfonden vil blive gennemført, men har ikke sagt præcis, hvor pengene skal komme fra.