De stod til at dreje nøglen om i april næste år. Men nu er det lille lavprisselskab Cimber blevet købt af SAS. Det oplyser SAS til fondsbørsen mandag morgen.
Det er først og fremmest de billige overenskomster, der kan gøre købet af Cimber til et springbræt til at flytte nogle SAS-flyvninger ned til Cimber og simpelthen tjene flere penge på dem, siger Luftfartsanalytiker i Sydbank, Jacob Petersen.
- Det her går ikke ud på, at SAS ønsker at købe Cimbers fly. Man kommer til at flytte nogle af de fly, der i dag er i SAS-regi, ned i Cimber. Og derfra vil man udnytte de biligere overenskomster, der ligger i Cimber-regi og dermed tjene flere penge på de her flyvninger, siger han til DR Nyheder.
Petersen kalder samtidig købet for et modtræk til de "finurlige" kontraktansættelser, som lavprisselskaberne benytter, og som i den seneste tid har presset SAS til det yderste.
Bedre forretning at overtage
Cimber har især fløjet regionale flyvninger og har fløjet for SAS siden 2004. Aftalen mellem de to stod ellers til at udløbe næste år.
Opsigelsen af aftalen betød blandt andet, at Cimber i oktober meddelte, at de ved aftalens udgang i marts 2015 ville dreje nøglen om. Samtidig afskedigede de samtlige 130 medarbejdere.
Og der er god grund til, at SAS vælger at købe Cimber, frem for at forlænge aftalen, mener Jakob Petersen.
- Det, der er vigtigt for SAS, og som vi også ser i luftfartselskaber som Lufthansa og Air France, det er, at de går ind og stifter nogle datterselskaber med nogle væsentligt billigere omkostninger, kort sagt, billigere overenskomster, og ad den vej får lettere ved at tjene penge og konkurrere med lavprissselskaberne.
Bliver ikke et lavprisselskab
Men købet af Cimber vil ikke gøre SAS til et lavprisselskab ved et trylleslag.
Her er selskaber som Easyjet, Ryan Air og Norwegian alt for dygtige til at bedrive lavpris-flyvninger, mener Jacob Petersen.
- Det som SAS skal overleve på er, at levere et andet produkt med flere destinationer, højere frekvenser og højere fleksibilitet for de rejsende. Men det har man haft svært ved at tjene penge på i SAS. Det vil de her billige overenskomster hjælpe SAS med, siger han.
Kan skabe bekymring blandt SAS-medarbejdere
Det vides endnu ikke, hvad opkøbet af de billige Cimber-overenskomster vil komme til at betyde for det allerede pressede lønniveau i SAS.
I Lufthansa og Air France har opkøbene af billige datterselskaber - og dermed tilsvarende billige overenskomster, betydet strejker og arbejdsnedlæggelser blandt personalet i moderselskaberne, fortæller Jakob Petersen.
- Det bliver spændende at se, hvordan personalet i SAS reagerer på det her, siger han.