Forbrugerrådet frygter prisstigninger med ny mobilgigant

Med en spiller mindre på telemarkedet kommer forbrugerne til at betale mere for deres produkter, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk.

Fusionen mellem Telia og Telenor er bedre for selskaberne selv end for deres kunder, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk. (© Colourbox)

Det er skidt nyt for alle os med mobiltelefon, at Telia og Telenor nu slår sig sammen i ét kæmpe teleselskab med 3,5 millioner mobilkunder.

Det er meldingen fra Forbrugerrådet Tænk, efter at fusionen mellem de to telegiganter er blevet meldt ud onsdag morgen.

- Det betyder, at konkurrencepresset bliver mindre, og det vil betyde, at forbrugerne kommer til at betale mere for deres produkter, siger Martin Salamon, cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk.

Fusionen er således mere en fordel for selskaberne selv end for deres kunder, lyder det.

- Der kan være nogle markeder, hvor det, at de slår sig sammen, gør, at de kan være mere effektive. Vi får færre nye produkter, men der kan komme mere power bag produkterne, siger cheføkonomen.

- Men bottom line - så er det ikke til forbrugernes fordel. Vi er betænkelige ved det.

Utilfredse kunder må selv rykke væk

Så det gælder om at gøre noget ved det, hvis man som forbruger bliver utilfreds med den pris eller service, man får ved at være kunde hos den nye mobilgigant, der ender med en markedsandel på 40 procent.

- Man skal blive aktiv på markedet og flytte, hvis man ikke synes, at pris og kvalitet hænger sammen mere, siger Martin Salamon.

Det er EU-Kommissionen, der i sidste ende skal godkende, om fusionen af de to teleselskaber må finde sted, og Forbrugerrådet Tænk håber, at politikerne vil sørge for, at det i lovgivningen er muligt for mindre selskaber at komme ind på mobilmarkedet.

- Det er det, der engang i mellem redder telemarkedet, at nye spillere har mulighed for at komme ind på markedet, så det ikke sander til, siger Martin Salamon.

Fusionen mellem Telia og Telenor var ikke uventet, for mange iagttagere har længe peget på, at fire store teleselskaber med hvert sit net internationalt set er en usædvanlig situation i forhold til Danmarks størrelse.