Black Friday har givet Danmark tilbuds-feber

Danske butikker har for alvor taget Black Friday til sig. Det er dog ikke alle, der ved, hvor tilbudsfænomenet stammer fra.

En hele del danske virksomheder er hoppet med på Black Friday-vognen og har indrykket annoncer i dagbladene, som det ses på billedet. (© Affotograferig af avisannoncer)

Dagbladene er tykkere, end de plejer at være i dag, fredag.  

Anledningen er den amerikanske begivenhed Black Friday, der har fået flere virksomheder til at booke store annoncepladser med tilbud i dagbladene. 

Men det er ikke kun i aviserne, at der annonceres - på nettet kan man nærmest ikke undgå at blive mødt af lokkende tilbud om en billig fladskærm, en ferierejse til Tyrkiet eller sort tøj til kraftigt nedsatte priser i anledning af Black Friday.

Kundernes dag

For Black Friday er lig med gode tilbud - sådan er det i hvert fald blevet, men mere om det senere.

En af de virksomheder, der har indrykket en annonce i Berlingske i anledning af Black Friday, er kontorartikel-virksomheden Lomax.

- Spar op til 83 procent, står der i annoncen, og så får man oven i købet to bøtter lakrids med i hatten, når man køber en ny kontorstol, printerpapir eller andet til kontoret.

Direktøren i Lomax, Michael Lerche, forklarer, at Lomax er hoppet med på Black Friday-vognen for at gøre noget godt for kunderne.

- Vi vil gerne være med til at lave en dag, hvor vi gør noget godt for vores kunder ved at give dem nogle rigtig gode tilbud. For os drejer det sig om at skabe en stor omsætning - mere end det handler om at lave en stor fortjeneste.

Nye folk i biksen

Men mon ikke I tjener en god skilling ved det også? Ellers ville I vil ikke gøre det?

- Vi er jo forretningsfolk, men Black Friday er ikke i sig selv særlig lukrativt for os. Men vi håber, at det på lang sigt kan være lukrativt, fordi tilbuddene forhåbentlig kan give os nogle nye kunder samtidig med, at vi gør noget godt for vores eksisterende kunder, siger Michael Lerche.

Men tilbage til navnet.

For Black Friday er et amerikansk fænomen, der som navnet antyder altid falder på en fredag - og det er ikke hvilken som helst fredag. Black Friday falder altid på fredagen efter den amerikanske helligdag Thanksgiving i USA, hvor rigtig mange har fri fra arbejde.

Sort af mennesker

Det er dog ikke alle, der ved hvorfor vi fejrer Black Friday - heller ikke dem, der afholder det.

Michael Lerche - ved du, hvorfor det hedder Black Friday?

- Ha, ha - nej det må jeg tilstå - det ved jeg faktisk ikke. Som jeg opfatter det, er det en amerikansk tradition, hvor man sætter julehandlen i gang.

Navnet Black Friday stammer fra Philadelphia i 1950'erne og 1960'erne.

Når folk havde fordøjet Thanksgiving-kalkunen fra aftenen forinden, valfartede de ud på gader og stræder for at brænde lidt energi- og penge af i butikkerne. Gaderne var sorte af mennesker - deraf navnet.

Kø på tilbud

Noget tyder på, at den amerikanske tradition er guf for de danske tilbudsjægere.

Der er kø på Bilkas hjemmeside. (© Bilka)

Bilkas hjemmeside oplever i øjeblikket så meget trafik på grund af deres Black Friday-tilbud, at der kan være flere timers ventetid på overhovedet at se varehusets tilbud, som det fremgår af screendump'et ovenover.

Hos Elgiganten begyndte Black Friday-tilbuddene allerede i nat. Fra midnat kunne kunderne kaste sig over tilbuddene, og fortsætte i varehusene her til formiddag.

Og mens tilbudsjægerne har fået en ny mærkedag i kalenderen, er der delte meninger på Twitter om Black Friday i Danmark på hashtagget #blackfridaydk. 

Hvad mener du om den nye tilbudsdag? Byder du Black Friday velkommen?