OW Bunker opererer i en rådden branche

Lovløshed og mafiametoder hersker i brændstofbranchen, der har et ringe ry. Det siger en kender af skibsbranchen.

- Det er helt almindeligt i bunkerbranchen, at man svindler lidt i ny og næ, siger Tomas Kristiansen, der er redaktør for ShippingWatch. (Foto: © Dani Simmonds, stock.xchng)

Et mindre skib med olie sejler hen til et stort krydstogtsskib for at hælde brændstof på det. Det er aftalen, at der skal fyldes 1000 ton olie på. Men de sidste 20 ton mangler. Det bliver aldrig opdaget.

Men alle i bunkerbranchen, som brændstof-til-skibe-branchen kaldes på fagsprog, ved, at det sker.

- Det er helt almindeligt i bunkerbranchen, at der bliver svindlet i ny og næ, siger Tomas Kristiansen, der er redaktør for ShippingWatch, der er et nyhedsmedie om shipping.

I bunkerbranchen tjener virksomheder som OW Bunker penge på at købe olie for at videresælge det til rederier og skibe rundt omkring i verden.

Virksomhederne har en enorm omsætning, men selve indtjeningen på olien er ikke ret stor.Bunker-cowboys og mafiametoder- Snyderne bliver kaldt bunker-cowboys. I nogle havne er der decideret tale om mafiaer, der benytter alle de gængse mafia-metoder: Det er ikke usædvanligt, at der i løbet af natten forsvinder et skib med olie – eller at dets last pludselig er forsvundet, fortæller Tomas Kristiansen. Ifølge ham har det flere årsager, at området med brændstof på havet har fået et ringe ry.

- Der mangler klare internationale regler, der gør, at nogle kan blive forfulgt. Og der er ingen forbrugerorganisationer, der kan råbe op. Det er virksomheder, der handler med virksomheder. Dem, der vinder, er dem med den billigste pris, for de får ordren, siger han.

Singapore og Vestafrika

Derudover har havnens geografiske placering en rolle at spille.

Den største bunkerhavn ligger i Singapore, hvor også den ledende medarbejder, der har bedraget OW Bunker for omkring 125 millioner dollars, arbejdede. Andre store havne findes i Vestafrika.

- Især i Vestafrika er tingene ret lovløse, der bliver ikke holdt meget justits. Dermed bliver det fristende for nogle at hugge en hæl og klippe en tå og levere lidt mindre olie end aftalt, siger Tomas Kristiansen.

Flowmeter og licenser

Branchen har dog forsøgt at komme de rådne kar til livs.

Blandt andet bliver der arbejdet på at indføre brugen af et flowmeter – præcis som på benzinstandere, hvor man kan se, hvor meget benzin der er blevet hældt på bilen.

- Det lyder simpelt, men man bruger sjældent flowmeter i branchen, så det er let at snyde, siger Tomas Kristiansen.

Derudover forsøger branchen i deres globale organisation IBIA at få FN til at indføre licenser, så havnen skal holde øje med, hvor meget olie, der bliver leveret.

Det er dog ikke vedtaget endnu