Transportminister Magnus Heunicke kalder det en helt fundamentalt vigtig sejr for Danmark, at EU-Kommissionen har afgjort, at de såkaldte statsgarantier, som Danmark og Sverige har givet til selskabet bag Øresundsforbindelsen, er lovlige.
For det er ud fra samme model, at Femern Bælt-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland skal finansieres.
- Femern Bælt-forbindelsen vil også blive finansieret på grundlag af statsgarantimodellen. Jeg er derfor glad for afgørelsen og ser frem til dialogen med kommissionen om Femern Bælt-projektet, oplyser han.
Klage er afvist
Transportministerens udmelding kommer, efter at EU-Kommissionen har afvist en klage fra rederiet Scandlines Øresund, der er ejet af Stena Line og Scandlines.
Rederiet mener, at statsstøtten er med til at forvride konkurrencen, men det har EU-Kommissionen altså nu underkendt.
Statsstøtte er nødvendig
Kommissionen er nået frem til, at der faktisk var tale om statsstøtte, da støtten gav en selektiv fordel til forbindelsen, men at tiltagene var nødvendige for, at projektet kunne blive gennemført.
Øresundsbroen blev bygget i årene 1995-2000. Broen blev indviet for 14 år siden, og den samlede pris for hele forbindelsen beløb sig til omkring 30 milliarder kroner
/ritzau/