Lauritz.com erkender systematisk fejl i vurdering

Lauritz.com erkender over for DR’s forbrugermagasin Kontant, at auktionshuset har begået en systematisk fejl i vurderingen af en ny, masseproduceret vare, der er solgt i flere år.

Lauritz.coms direktør, Mette Rode Sundstrøm, erkender over for Kontant-vært Jakob Illeborg, at auktionshuset systematisk har overvurderet Buddha-statuen. (© DR)

Mai-Britt Schou troede, hun havde gjort lidt af et kup, da hun vandt to auktioner over en tibetansk Buddha-statue af marmor på Lauritz.com. Hun fik hammerslag på henholdsvis 2.200 og 2.400 kroner på statuerne. Ifølge Lauritz.com er statuen næsten 20.000 kroner værd, men vurderingen viste sig at være urealistisk høj.

- Det er sgu bondefangeri et eller andet sted og at tage røven på folk. Det synes jeg ikke er i orden, siger Mai-Britt Schou fra Køge.

Kinesisk havenisse

Buddha-statuerne bliver lavet i Kina, og Kontant har fået stenhugger Mathies Erlandsen Ekelund til at kigge nærmere på en af dem. Ifølge stenhuggeren er der tale om særdeles dårligt håndværk, og han kalder statuen for en "kinesisk havenisse".

Lauritz.com oplyser, at i alt 33 mere eller mindre identiske Buddha-statuer er sat på auktion siden 2012, og generelt ender hammerslagspriserne på nogle få tusinde kroner. Alligevel har Lauritz.com fastholdt den høje vurdering. Nu indrømmer Nordens største auktionshus, at statuen konsekvent er blevet overvurderet.

- Kunden (Mai-Britt Schou, red.) har fuldstændigt ret i sin klage, og I har også ret i, at den Buddha er vurderet for højt. Vi har simpelthen lavet en vurderingsfejl, siger Mette Rode Sundstrøm, direktør i Lauritz.com, til Kontant.

- Det har været systematisk, og det er vel vildledning?

- Det er ikke vildledning. Vi har givet den vurdering, som vi har ment var korrekt, men jeg forstår godt, hvad du mener, fordi for kunden så ser det jo ud som vildledning, siger Mette Rode Sundstrøm, der lover, at Mai-Britt Schou og alle andre, der har købt Buddha-statuen, vil få pengene tilbage.

Buddha-statuen er et eksempel på en såkaldt nyproduceret vare, som Lauritz.com sælger rigtigt mange af. I modsætning til de normale auktioner over brugte varer, er sælgeren ikke en privatperson, men derimod en forhandler eller importør. Desuden bliver de nyproducerede varer vurderet på en helt anden måde end de brugte varer. Vurderingen plus Lauritz.com's salær på 20 procent svarer ifølge auktionshuset til den pris, varen vil koste i en butik.

Urealistisk høje vurderinger

Kontant har gennemgået samtlige 5.260 auktioner over nyproducerede varer i august måned på Lauritz.com, og i gennemsnit ender hammerslagsprisen blot på en tredjedel af vurderingen. Og det misforhold bliver altså endnu mere udtalt, hvis man sammenligner hammerslagene med det, som Lauritz.com hævder, er butiksprisen.

Hvis butiksprisen - som i tilfældet med Buddha-statuen - er sat urealistisk høj, kan kunderne foranlediges til at tro, at de har gjort en bedre handel, end de reelt har. Dermed kan der meget vel være tale om vildledende markedsføring, og så vil Forbrugerombudsmanden skride ind.

- Jeg kan selvfølgelig sagtens forstå, hvis folk synes, at den besparelse, man er blevet stillet i udsigt her, virker overdrevet høj i lyset af, at hammerslagene typisk ligger væsentlig lavere. Det er jo det, der er humlen her, og det er også derfor, at jeg nu går ind i sagen, siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe til Kontant.

Lauritz.com ændrer praksis

Ifølge Lauritz.coms direktør var auktionshuset allerede - inden Kontant forhørte sig - i gang med at ændre vurderings-praksis på de nyproducerede varer, så kunderne frem over også vil blive oplyst om den forventede hammerslagspris. Om det så er nok, skal Forbrugerombudsmanden i sidste ende beslutte.

- Hvis Henrik Øe mener, at det vi har gjort mod kunderne er forkert, så ændrer vi det jo bare, siger Lauritz-direktør Mette Rode Sundstrøm.

Alle kunder, der har købt en nyproduceret vare og føler sig snydt, fordi den angivelige butikspris og dermed vurderingen var blevet sat urealistisk højt, kan nu henvende sig til Lauritz.com. Så vil auktionshuset sag for sag vurdere, om der er grundlag for at give kunden pengene tilbage.

- Skulle vurderingen have været for høj, som i det her tilfælde med Buddhaerne, så går handlen tilbage, lover Mette Rode Sundstrøm, der tilføjer, at kunderne hos Lauritz.com har evig reklamationsret.

Se med når Kontant sætter Lauritz.com under hammeren i aften kl. 21.00 på DR 1.