Hver gang vi er på internettet, er der op til hundredvis af andre, der kigger med. De holder via de såkaldte cookies godt øje med hvad vi - bevidst og ubevidst - lægger af spor og personlige oplysninger.
For de oplysninger er nemlig penge værd. Rigtig mange penge.
Reklamer direkte til dig
Du har sikkert oplevet det efter at have surfet rundt på nettet - pludselig at få en reklame for lige præcis dét produkt, du stod og manglede og havde søgt på.
For eksempel ventetøj, hvis du er gravid, eller bumsecreme, hvis du har uren hud. Det kaldes målrettet annoncering - og er i stigende vækst.
Tag nu for eksempel Marie Grundtvig, der er på de sociale medier og ellers bruger internettet til at købe og sælge ting samt at søge efter rejser, ting og billetter. Hun tænker aldrig over, at andre finder hendes færden interessant:
- Jamen jeg tænker, altså hvor interessant kan det være at vide noget om mig. Jeg er jo ikke interessant på nogen måde, siger hun.
Men Marie Grundtvig er i den grad interessant. En test i Magasinet Penge i aften på DR1 viser, at en lang række virksomheder kigger med over skulderen, når hun er på nettet. På ni tilfældige hjemmesider, såsom Facebook, Politiken og H&M, så flere end 100 virksomheder med i, hvad hun foretog sig.
Cookies er guld værd
Og det er der en god grund til. Marie Grundtvigs færden på nettet er nemlig penge værd for annoncørerne. Rigtig mange penge, fortæller Henrik Lund Kramshøj, der er direktør i Solido Networks.
- Man ønsker selvfølgelig at optimere sin forretning. Det vil sige, at de besøgende skal gelejdes hen til de rigtige sider, de sider, der interesserer dem, og de skal helst klikke på de rigtige annoncer, så man kommer hen og får solgt nogle produkter, fortæller han.
Og at virksomhederne har opdaget mulighederne for målrettet annoncering kan ses på tallene fra brancheforeningen Danske Medier.
Alene på målrettede annoncer omsatte branchen sidste år for 315 millioner kroner. Året før lå omsætningen på 104 millioner kroner. Altså en tredobling på bare et år. Og vi har kun set toppen:
- Det betyder ikke, at forbrugeren får flere annoncer eller færre annoncer. Men vi kommer til at se, at annoncerne bliver mere relevante for den enkelte forbruger og dermed også skaber en større værdi for annoncøren, fortæller digital chef i brancheforeningen Danske Medier, Allan Sørensen.
Han spår, at de målrettede annoncer om få år vil fylde halvdelen af det danske online annoncemarked. I dag udgør de cirka 20 procent.
Lugter af overvågning
Men ikke alle er begejstrede for udviklingen. En af dem er næstformand i IT-politisk forening Jesper Lund:
- Problemet er det bagvedliggende, den overvågning, der finder sted, af det du laver på internettet. For i virkeligheden følger de dig rundt omkring på internettet og på alle de sider, du besøger, for på den måde at tegne en profil af dine interesser, og det er det, der er grundlaget for de målrettede reklamer.
Se mere i aften i Magasinet Penge på DR1, når vi tester, hvem og hvor mange der kigger med over skulderen, når Marie Grundtvig er på internettet.