Russisk importstop kan betyde billigere laks til danskerne

Importstoppet kan betyde billigere laks for forbrugere, men kan også føre til et eksporteventyr for Færøerne.

Norge står for 80 procent af den samlede eksport af laks til Rusland, der alene sidste år hentede 144.000 ton laks til landet. Arkivfoto. (Foto: © Alexander Demianchuk, Scanpix)

Et russisk stop for import af blandet andet fisk fra Norge kan meget snart resultere i billigere laksebøffer på grillen i Danmark.

Norge står nemlig for 80 procent af den samlede eksport af laks til Rusland, der alene sidste år hentede 144.000 ton laks til landet.

Sanktioner fører til overproduktion

Men i sidste uge oplyste Ruslands premierminister Dmitrij Medvedev, at Rusland stopper al import af frugt, grønt, kød, fisk, mælk og mejeriprodukter fra USA og EU, Australien, Canada og Norge, altså landene, der har indført sanktioner over for Rusland.

De russiske sanktioner vil føre til en overproduktion af de norske fisk. Og det kan få priserne til at falde, siger Martin Maric.

- På et eller tidspunkt er de nødt til at få dem solgt nogle andre steder. Vi sætter jo næsen op efter, at prisen begynder at falde.

Rammer også danske fiskere

Til gengæld er der ikke lige så meget at glæde sig over for fiskeindustrien herhjemme.

Den har før sendt rejer, ørreder og rogn til Rusland, men det er der nu sat en stopper for, siger Poul Melgaard Nielsen, direktør i fiskevirksomhedernes brancheforening, Danish Seafood Association.

- Hvis vi ser på de fiskevarer, der er omfattet af det russiske forbud, så svarer det til en eksport på 272 millioner kroner, siger Poul Melgaard Nielsen.

Færøsk eventyr

Til gengæld er hverken Færøerne eller Grønland ramt af det russiske importforbud, og det kan åbne døren for et færøsk lakse-eventyr.

Ud over Færøerne er der kun Chile tilbage som en betydende lakseproducent, og i det spil står færøske leverandører med de bedste kort på hånden, vurderer Regin Jacobsen, der er administrerende direktør i Færøernes største lakseproducent Bakkafrost.

- Vi kan jo slagte vores laks og sende dem ferske til Rusland med færge og bil. Det er en meget effektiv, hurtig og billig transport i forhold til at sende dem med fly, siger Regin Jacobsen.